Пань КеханьPan Kekhan2024-07-122024-07-122024Пань Кехань Артистичні здібності молодших школярів: як науково‐педагогічна проблема [Текст] / Пань Кехань // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024. – № 3 (137). – С. 252–260. – DOI: 10.24139/2312‐5993/2024.03/252‐260https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/15231У статті висвітлено чинники та надано методичні рекомендації щодо формування та розвитку артистичних здібностей молодших школярів. На основі застосування широкого спектру методів наукового дослідження виокремлено основні характеристики артистизму. Конкретизовано поняття «артистичні здібності». Виокремлено чинники, які впливають на артистичні здібності дітей молодшого шкільного віку (уява та творчість, візуальна обізнаність і спостережливість, моторика та координація, виразне спілкування, навички розповіді та оповіді, грайливість та експериментування, чутливість до естетики, співпраця та соціальні навички, допитливість і дослідження). Надано методичні рекомендації щодо формування та розвитку артистичних здібностей у молодших школярів.The article highlights the factors and provides methodological recommendations for the formation and development of artistic abilities of junior schoolchildren. Based on the application of a wide range of scientific research methods, the main characteristics of artistry (technical skill, creativity and imagination, expressive communication, innovation and experimentation, emotional impact, intuition and intention, dedication and discipline) are highlighted. The concept of «artistic abilities» is specified, by which we mean special abilities that are able to generate new ideas, think outside the box and make original and innovative decisions. Artistic abilities are especially evident in primary school children. The factors that influence the artistic abilities of primary school children (imagination and creativity, visual awareness and observation, motor skills and coordination, expressive communication, storytelling and narration skills, playfulness and experimentation, sensitivity to aesthetics, cooperation and social skills, curiosity and research) are highlighted. Methodological recommendations for the formation and development of artistic abilities in primary school children are provided.ukартистизмздібностіартистичні здібностімолодші школярічинники артистичних здібностейartistryabilitiesartistic abilitiesjunior schoolchildrenfactors of artistic abilitiesАртистичні здібності молодших школярів: як науково‐педагогічна проблемаArtistic Abilities of Junior Schoolchildren: as a Scientific and Pedagogical ProblemArticle0009‐0009‐4303‐650910.24139/2312‐5993/2024.03/252‐260