Лоу ЯньхуаLou Yankhua2019-11-012019-11-012019Лоу Яньхуа Формування вокально-орфоепічної культури іноземних магістрантів у процесі підготовки до фахової діяльності [Текст] : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.02 – теорія та методика музичного навчання / Лоу Яньхуа ; МОН України, Державний заклад "Південноукраїнський національний педагогічний ун-т ім. К. Д. Ушинського ; науковий керівник Н. Г. Кьон. – Одеса, 2019. – 20 с.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/7883Дисертація є цілісним дослідженням із проблеми формування вокальноорфоепічної культури іноземних магістрантів у процесі підготовки до фахової діяльності. Виявлено стан розробленості досліджуваної проблеми. Розкрито зміст і компонентну структуру феномену «вокально-орфоепічна культура» та специфіку її прояву в іноземних магістрантів. Теоретично обґрунтовано та розроблено методику формування вокально-орфоепічної культури іноземних магістрантів у процесі підготовки до фахової діяльності (на прикладі студентів із КНР). Визначено критерії, показники та схарактеризовано рівні сформованості вокальноорфоепічної культури іноземних магістрантів у процесі підготовки до фахової діяльності. Експериментально перевірено ефективність пропонованої методики формування вокально-орфоепічної культури магістрантів із КНР у процесі підготовки до фахової діяльності.The thesis is a comprehensive study on the problem of formation of vocalorthoepic culture of foreign master’s students in the process of preparation for professional activity. The state of development of the investigated problem is revealed. It is proved that vocal-professional activity is a complex artistic and psycho-physiological phenomenon, the nature of which is influenced by the conscious desire of the individual to achieve the style correspondence of the performed repertoire, reproduction of intonation-phonation qualities of the singing sound, provided with high quality articulation techniques and its connection with a complex of vocal-performing skills. The essence of the phenomenon «vocal-orthoepic culture» is revealed, which consists in the conscious attitude to significance of the unity of verbal-poetic and musical-intonational components in the disclosure of the artistic meaning of vocal works, ability to interpret and reproduce their artistic-figurative content stylistically authentic in accordance with national-linguistic and vocal-performing traditions, to understand the principles of formation of articulation-vocal technique and expressive intonation and methods of their improvement in their own performing and teaching activity. The content and component structure of the phenomenon «vocal-orthoepic culture» and specificity of its manifestation in foreign master’s students are characterized. This structure includes the following components: semantic interpretive, which ensures correspondence of the performer’s interpretation of the artistic-figurative meaning of the vocal work; phonation-performing, associated with development of the adequate articulation technique for the embodiment of the author’s intention and its introduction to the audience; competence-methodological, formation of which is the basis of conscious formation in the singer of the ability to improve vocal-orthoepic culture in the process of performing and teaching activities. The methodology of formation of vocal-orthoepic culture of foreign master’s students in the process of preparation for professional activity is theoretically substantiated and developed (on the example of students from the PRC). The criteria, indicators and levels of formation of vocal-orthoepic culture of foreign master’s students in the process of preparation for professional activity are defined. The effectiveness of the proposed methodology of forming vocal-orthoepic culture of Chinese master’s students in the process of preparation for professional activity has been experimentally tested.ukметодикаформуваннявокально-орфоепічна культурамузична культураіноземні магістрантивокальне виконавствомайбутній викладач вокалуфахова діяльністьпідготовка до фахової діяльностіметодика підготовки магістрантів із КНРmethodologyformationvocal-orphoepic culturemusical cultureforeign undergraduatesvocal performancefuture vocal teacherprofessional activitypreparation for professional activitymethod of preparation of undergraduate students from ChinaФормування вокально-орфоепічної культури іноземних магістрантів у процесі підготовки до фахової діяльностіFormation of Vocal-Orthoepic Culture of Foreign Master’s Students in the Process of Preparation for Professional ActivityAbstract