Пономаренко Наталія ПетрівнаPonomarenko Nataliia Petrivna2018-09-212018-09-212018Пономаренко, Н. Школи професійної підготовки фахівців журналістики: закордонний досвід [Текст] / Н. Пономаренко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 5 (79). – С. 56–66.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5315У статті розглядаються особливості професійної підготови фахівців журналістики, які є за кордоном. Охарактеризовано три світові типи шкіл професійної підготовки фахівців журналістики: Школи інструктажного навчання, Школи виховання інформатора та Школи виховання аналітика. Закцентовано увагу на домінантних рисах в організації підготовки фахівців з журналістики в цих школах; проведено їхній порівняльний аналіз. Автор окреслює знання та вміння фахівця галузі журналістики, який опановував професію за кордоном.The aim of the article is to characterize the features of the model of schools of professional training of journalism specialists abroad. Research methods: analysis; studying and synthesis of scientific sources on foreign experience regarding the peculiarities of educational process in higher education institutions, in which specialists are trained in the field of Journalism. The article deals with the peculiarities of professional training of journalism specialists who are abroad. Three world types of professional training schools for journalism specialists are described: Instructor's schools, Schools for teaching informant, and Schools for teaching analyst. Attention is drawn to the dominant features of training of the journalism specialists in these schools; their comparative analysis was carried out. The author outlines knowledge and skills that a specialist in journalism, who holds a profession abroad, should be endowed with. The analysis of the sites of education institutions made it possible to characterize three world schools of journalistic education. Each of the foreign schools is based on a deterministic feature: The Instructor's School trains a journalist who follows the Party's guidelines and his basic skills - working with political texts and praising authorities. School for teaching informant forms a specialist who works with the facts, transforming them into those that will be popular among recipients; for the Schools for teaching analyst, the priority is to train an analyst who is competent in the area he writes, as he provides competent explanations to the facts. We conclude that it is difficult to distinguish the features of the schools of journalists training in Ukraine nowadays. We assume that Ukrainian model is designed from the school of instructional training and is increasingly gaining the peculiarities of the analytical model of journalistic education. Prospects for further research in this direction. Our further research will be aimed at studying the practical possibilities of introducing advanced ideas for the training of specialists in the field of journalism into the system of training specialists in the direction of 061 Journalism in Ukraine.ukжурналістфахівець журналістикижурналістська освітасистема підготовкиструктура професійної підготовкиШкола інструктажного навчанняШкола виховання інформатораШкола виховання аналітикаjournalistspecialist in journalismjournalism educationsystem of trainingstructure of vocational trainingInstructor's schoolsSchools for teaching informantSchools for teaching analysШколи професійної підготовки фахівців журналістики: закордонний досвідSchools of Professional Training of Journalism Specialists: Foreign ExperienceArticle0000-0001-7857-097610.24139/2312-5993/2018.05/056-066