Бех Іван ДмитровичBekh Ivan Dmytrovych2018-03-012018-03-012013Бех, І. Д. Діалог культур у психолого-педагогічному осмисленні [Текст] / І. Д. Бех // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, О. В. Єременко, А. Єремус-Левандовська [та ін.]. – Суми : ВВП «Мрія», 2013. – Вип. 2 (2). – С. 79–84.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4149Реалізується можливість підняття ідеї діалогу культур в ранг методологічного принципу дидактичної спрямованості. Пропонується розмежувати два типи розуміння культури. Подається диференціація кроскультурного діалогу (діалогу по історичній вертикалі) і транскультурного (міжкультурного) – діалогу по часовій горизонталі. Розглядаються дві стратегії розгортання транскультурного діалогу в освітньому процесі.The construction of the ideas of the dialogue of cultures in the rank of the methodological principle of culturally (along with the principle of culture compliance) is realized. In this context, the reflection amenables the category «culture» and «dialogue». It is proposed to distinguish between the two types of cultural understanding: 1) culture as a system of sustainable constructs: cognitive, artistic and esthetical, ethical and technological; 2) culture as a system of problems that were solved by humanity. Using the second type of understanding of culture the full realization of the ideas of dialogue of cultures as a methodological principle of the organization of the education process is possible, because here the subject becomes the active position, tracing the Genesis of the occurrence of the specific cultural formations as values. Thus to a certain extent it is their Creator, solving together with the teacher certain cultural problem (cognitive, etc.). The author of the article offers a clear distinction crosscultural dialogue (a dialogue on the historical vertical) and trans-cultural (crosscultural) – a dialogue on the temporary horizontal). Two strategies of expanding a trans-cultural dialogue in the educational process are discussed.ukкультурадіалогдіалог культуркроскультурний діалогтранскультурний діалогпринцип культуродіалогічностіпринцип культуровідповідностіculturedialoguedialogue of culturescrosscultural dialoguetrans-cultural dialogueprinciple of culturallyprinciple of culture complianceДіалог культур у психолого-педагогічному осмисленніThe Dialogue of Cultures in Psychological-Pedagogical ComprehensionArticle