Кіріакіді ОленаKiriakidi Olena2023-12-072023-12-072023Кіріакіді, О. Розвиток медіаграмотності майбутніх офіцерів військово-морських сил Збройних сил України у процесі професійної підготовки як предмет наукових досліджень [Текст / О. Кіріакіді // Освіта. Інноватика. Практика : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редакційна рада: О. В. Боряк, М. Воскоглу, Л. О. Петриченко та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2023. – Т.11, № 8 – С. 32–37. – DOI: 10.31110/2616-650X-vol11i8-005https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/14119У статті висвітлено погляди на медіаграмотність представників різних галузей наукового знання, зокрема філософів, соціологів, психологів та медієвістів, які приділяють велику увагу різним видам масових комунікацій, розглядають їхній вплив на життя людини та загалом суспільства, з’ясовують значення медіаграмотності у демократичному суспільстві. Детально розглянуто педагогічні погляди на медіаграмотність, простежено погляди відомих зарубіжних та вітчизняних учений на медіа. З’ясовано, що за кордоном учені вперше окреслили значення медіаоосвіти, визначили важливість відповідних освітніх програм на національному рівні, розробили основні концепції та загальні підходи до медіаграмотності. Дослідники одностайні, що значення медіаграмотності зумовлене необхідністю належної відповіді на виклики, пов’язані зі збільшенням масштабів впливу інформації. Серед українських напрацювань виокремлено різні групи. Це насамперед дослідження методологічних та практичних аспектів медіаграмотності, вивчення історії становлення медіаграмотності в Україні, шляхів формування медіаграмотності в представників різних галузей знань, найчастіше журналістів і вчителів. Представники військової педагогіки розглядають значення медіаграмотності в контексті впливу інформації та поведінку людини, необхідності протидії інформаційнопсихологічним впливам, ворожій пропаганді. В окрему груму виокремлено дослідження, що стосуються медіаграмотності представників Військово-морського флоту України. Ці вчені окреслили сучасні проблеми та шляхи забезпечення міждисциплінарних зв’язків в системі професійної підготовки майбутніх офіцерів Військово-морських сил, визначили умови та чинники впливу на організацію інформаційно-пропагандистського забезпечення Військово-морських сил Збройних сил України. Загалом виявлено, що вчені одностайні щодо того, що едіаграмотність як здатність людини аналізувати, оцінювати та використовувати медіаповідомлення в різних формах необхідна людині в сучасному інформаційному суспільстві. Поняття медіаграмотності дослідники часто вживають поряд з термінами «критичне бачення», «візуальна грамотність», «інформаційна грамотність», пов’язуючи її з умінням критично тлумачити інформацію, користуватися цифровими технологіями. Підтверджено необхідність розвитку в майбутніх офіцерів Військово-морських сил України всіх складових медіаграмотності, що стосуються вміння критично мислити і свідомо споживати медіапродукти, знаходити та використовувати потрібну інформації, протистояти маніпулятивним впливам, розпізнавати фейки і пропаганду.The article highlights the views on media literacy of representatives of various fields of scientific knowledge, including philosophers, sociologists, psychologists and media specialists, who pay great attention to various types of mass communications, consider their impact on human life and society as a whole, and clarify the importance of media literacy in a democratic society. The pedagogical views on media literacy are analyzed in detail, and the views of well-known foreign and Ukrainian scholars on media are traced. It has been found that foreign scholars were the first to outline the importance of media education, determine the importance of relevant educational programs at the national level, and develop basic concepts and general approaches to media literacy. The researchers are unanimous that media literacy is important because it is necessary to respond appropriately to the challenges posed by the increasing scale of information influence. Among Ukrainian developments, there have been identified different groups. This is primarily a study of the methodological and practical aspects of media literacy, the history of media literacy in Ukraine, and ways to develop media literacy to representatives of various fields of knowledge, mostly journalists and teachers. Representatives of military pedagogy consider the importance of media literacy in the context of the impact of information on human behavior, the need to counteract information and psychological influences, and enemy propaganda. A separate group includes studies on the media literacy of representatives of the Ukrainian Navy. These scientists outlined current problems and ways to ensure interdisciplinary links in the system of professional training of future officers of the Naval Forces, identified conditions and factors influencing the organization of information and propaganda support of the Naval Forces of the Armed Forces of Ukraine. In general, it has been found that scientists are unanimous in their opinion that media literacy as a person’s ability to analyze, evaluate and use media messages in various forms is necessary for a person in the modern information society. The concept of media literacy is often used by researchers alongside the terms «critical vision», «visual literacy», and «information literacy», linking it to the ability to critically interpret information and use digital technologies. The need to develop all the components of media literacy to future officers of the Ukrainian Naval Forces, including the ability to think critically and consciously consume media products, find and use the necessary information, resist manipulative influences, and recognize fakes and propaganda, is confirmed.ukмедіаграмотністьмайбутні офіцериВійськово-морські сили Збройних сил Українипрофесійна підготовкакритичне мисленняінформаційний впливрозвитокmedia literacyfuture officersNaval Forces of the Armed Forces of Ukraineprofessional trainingcritical thinkinginformation influencedevelopmentРозвиток медіаграмотності майбутніх офіцерів військово-морських сил Збройних сил України у процесі професійної підготовки як предмет наукових дослідженьDevelopment of Media Literacy of Future Officers of the Naval Forces of the Armed Forces of Ukraine in the Process of Professional Training as a Subject of Scientific ResearchArticle0000-0002-2135-749310.31110/2616-650X-vol11i8-005