Подкоритова Лариса ОлександрівнаPodkorytova Larysa OleksandrivnaРабійчук Сергій ОлександровичRabiichuk Serhii Oleksandrovych2025-02-072025-02-072024Подкоритова, Л. О. Особливості психологічної корекції емоційних станів молоді з особливими потребами [Текст] / Л. О. Подкоритова, С. О. Рабійчук // Слобожанський науковий вісник. Серія Психологія : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [гол. ред. С. Б. Кузікова, редкол.: А. В. Вертель, А. Н. Гірняк, І. А. Гуляс та ін.]. – Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2024. – Вип. 2. – С. 46–50. – DOI: 10.32782/psyspu/2024.2.9https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/16449У процесі взаємодії із молоддю з особливими потребами було висунуто гіпотезу про те, що емоційні стані цієї групи населення потребують психологічної корекції. З метою здійснення відповідної якісної роботи була проведена психологічна діагностика за: 1) опитувальником Спілберга-Ханіна – для оцінки ситуативної та особистісної тривожності досліджуваних; 2) особистісним опитувальником Айзенка – для визначення рівня нейротизму; 3) методикою діагностики оперативної оцінки самопочуття, активності й настрою (САН). Отримані результати підтвердили нашу гіпотезу, що досліджені молоді люди з особливими потребами є досить тривожні, невротичні, мають тенденцію до пониженого настрою, активності і самопочуття. Відповідно, була розроблена та апробована програма психологічної корекції емоційних станів молоді з особливими потребами. Провідним методом у ній постала арттерапія, як один з найбільш ефективних у роботі з людьми з особливими потребами. Повторна діагностика дослідженої вибірки молодих людей з особливими потребами після їхнього залучення до психологічної корекції і перевірка отриманих показників за допомогою математико-статистичних методів (G-критерій знаків і парний критерій Т-Вілкоксона) засвідчила позитивну динаміку емоційних станів досліджених. У статті подано порівняльні результати емпіричного дослідження емоційних станів молоді з особливими потребами та короткий опис (анотація) апробованої програми психологічної корекції емоційних станів молоді з особливими потребами. Провідний метод роботи – арттерапія та її види (образотворча терапія, фототерапія, бібліотерапія, кінотерапія, музикотерапія, робота з піском, глиною тощо). Загальна кількість занять – 13 періодичністю 1 раз на тиждень. Форма психологічної корекції – групова. Програма може бути корисною для психологів, педагогів і соціальних працівників, які працюють із молоддю з особливими потребами.In the process of interaction with young people with special needs, we formed a hypothesis that the emotional states of this group need psychological correction. In order to carry out appropriate qualitative work, psychological diagnosis was carried out according to: 1) the Spielberg-Hanin questionnaire – to determine the situational and personal anxiety of the subjects; 2) Eysenck's personality questionnaire – to determine the level of neuroticism; 3) the diagnostic method of operative assessment of well-being, activity and mood. The obtained results confirmed our hypothesis that the investigated young people with special needs are rather anxious, neurotic, have a tendency to low mood, activity and well-being. Accordingly, a program of psychological correction of emotional states of youth with special needs was developed and tested. Art therapy became the leading method in it, as one of the most effective in working with people with special needs. Re-diagnosis of the sample of young people with special needs after their involvement in psychological correction and verification of the obtained indicators with the help of mathematical methods (G-criterion of signs and paired T-Wilcoxon test) confirmed the positive dynamics of the emotional states of the subjects. The article presents the comparative results of the empirical study of the emotional states of youth with special needs and a brief description (abstract) of the approved program of psychological correction of the emotional states of youth with special needs. The leading method of work is art therapy and its types (painting, photo therapy, bibliotherapy, film therapy, music therapy, work with sand, clay, etc.). The total number of trainings is 15, a frequency – 1 time per week. We used the group form of psychological correction. The program could be useful for psychologists, teachers and social workers who work with young people with special needs.ukемоційні станимолодь з особливими потребамипсихологічна корекціяарттерапіяemotional statesyouth with special needspsychological correctionart therapyОсобливості психологічної корекції емоційних станів молоді з особливими потребамиFeatures of Psychological Correction of the Emotional States of Youth with Special NeedsArticle0000-0002-2242-25760000-0003-3948-008310.32782/psyspu/2024.2.9