Рожелюк ІринаRozheliuk Iryna2018-04-112018-04-112017Рожелюк, І. Концептуальні засади освітнього моніторингу як методологічна основа формування готовності майбутнього викладача іноземної мови до моніторингової діяльності [Текст] / І. Рожелюк // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 1 (65). – С. 152–163.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4491Стаття присвячена дослідженню концептуальних засад освітнього моніторингу як методологічної основи формування готовності майбутнього викладача іноземної мови до моніторингової діяльності. Сучасний статус учителя іноземної мови представлено в ролі організатора й менеджера іншомовної освіти, здатного до здійснення моніторингу якості власної педагогічної діяльності та адекватного виміру академічних досягнень учнів. З урахуванням провідних принципів, функцій і методів освітнього моніторингу, а також специфіки педагогічної діяльності, сформульовано авторське визначення готовності майбутнього викладача іноземної мови до моніторингової діяльності. .The paper reflects the results of the study of conceptual provisions of monitoring in education as a methodological basis of the future foreign language teacher monitoring competence formation. The current status of a foreign language teacher is represented by his role as an organizer and manager of the school foreign language education, capable to monitor the quality of the educational activities and measure the students' academic success. The author's definition of the future foreign language teacher monitoring competence is formulated with regard to the principles, functions and methods of monitoring in education, as well as the specifics of pedagogical activity. Readiness to the monitoring activities - the ability and willingness of the future teachers of foreign languages to implement educational measurement by integrating relevant professional, psychological, pedagogical, mathematical and statistical knowledge, practical skills and experience in educational management and monitoring of education. A dynamic and structured system of the personality of the future foreign language teachers consists of four components: - cognitive, the present system of psychological and pedagogical knowledge of planning, organizing and monitoring of the quality of school education in foreign language; - activity (set of lingua-communicative and pedagogical skills to ensure the management and improvement of teaching and forms of monitoring and management); - motivational, represented interest and value orientations regarding the monitoring of intelligence; - personal, describing the teacher as a manager foreign language education. Prospects for further research are to definite problem in expressing pedagogical conditions of formation of monitoring competence of the future foreign language teachers during their professional training.ukосвітній моніторингпринципи моніторингуфункції моніторингуметоди моніторингуготовність до моніторингової діяльностімайбутній викладач іноземної мовиформуванняіншомовна освітаmonitoring in educationmonitoring principlesmonitoring methodsmonitoring competencereadiness for the monitoring activitiesfuture foreign language teacherforeign language educationКонцептуальні засади освітнього моніторингу як методологічна основа формування готовності майбутнього викладача іноземної мови до моніторингової діяльностіFundamentals of Educational Monitoring as a Methodological Basis of Formation of the Future Foreign Language Teacher's Readiness to the Monitoring ActivitiesArticle0000-0002-9292-055410.24139/2312-5993/2017.01/152-163