Семеног Олена МиколаївнаКушнір Ірина МиколаївнаSemenoh Olena MykolaivnaKushnir Iryna Mykolaivna2025-09-292025-09-292025Семеног, О. Формування міжкультурної компетентності інофонів у процесі навчання української мови як іноземної в умовах воєнного стану (на прикладі українсько-турецького проєкту) [Текст] / О. Семеног, І. Кушнір // Слобожанський науковий вісник. Серія Філологія : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України ; Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; гол. ред. О. М. Семеног ; редкол.: А. М. Архангельська, Л. В. Барановська, Н. М. Бідюк [та ін.]. – Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2025. – Вип. 10. – С. 87–95.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/17304У статті з урахуванням методів аналізу й узагальнення наукових праць, офіційних сайтів закладів вищої освіти, спостережень за освітнім процесом розглянуто проблему формування міжкультурної компетентності інофонів у про- цесі навчання української мови як іноземної в умовах російсько-української війни. Уточнено поняття «міжкультурна комунікація», «міжкультурна мовна особистість», «міжкультурна компе- тентність інофонів», формування міжкультурної компетентності інофонів у процесі навчання української мови як іноземної. Зазначено, що формування міжкультурної компетентності є складним компетентнісно орієнтова- ним процесом, який реалізується на засадах комунікативно-діяльнісного, студентоцентрованого та соціокультурного підходів. Воєнний стан ускладнює цей процес через психологічний стрес, обмежений доступ до природнього мовного середовища та потребу в швидкій адаптації, особливо для інофонів, які перебувають поза межами України. Акцентовано увагу на важливості розвитку академічної мобільності, науково-освітнього партнерства між укра- їнськими та закордонними університетами. Участь викладачів і студентів у міжнародних програмах академічного молодіжного обміну, міжуніверситетських проєктах та літніх школах увиразнює процес формування міжкультурної компетентності інофонів, котрі опановують українську мову як іноземну як у культурно-освітньому середовищі укра- їнського університету, так і відірвано у просторі та часі від такого середовища. Зазначено, що наукову цінність для розвитку освітніх програм Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка в умовах воєнного часу становить досвід навчання української мови як іноземної в закордонних університетах, зокрема в Стамбульському університеті (Туреччина). Описано досвід реалізації міжуніверситетського партнерського проєкту «Українська мова як іноземна без кордо- нів», ініційованого викладачами Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка (Україна та Стамбульського університету (Туреччина). Проєкт, спрямований на культурно-освітню та дослідницьку взаємодію, має на меті надати практичну підтримку студентам у формуванні міжкультурної компетентності, заохочувати толерантне спілкування через кроскультурн дискусії, майстерки, круглі столи та науково-практичні конференції. Окреслено особливості організації освітнього процесу в університетах, що сприяють соціалізації інофонів, сутність методу комунікативного підключення, який передбачає вивчення мови через активне занурення у культурне середовище. Такий підхід забезпечує органічну інтеграцію мовних і культурних знань, трансформуючи їх у простір постійної міжкультурної взаємодії. Важливими компонентами методу є використання автентичних матеріалів, візуалізація (відео, презентації), лінгвокультурні коментарі, моделювання ситуацій міжкультурного спілкування. У роботі описано діяльність студентського Українського культурного клубу у Стамбулі та деякі позааудиторн заходи в СумДПУ, участь у яких сприяє розвитку у студентів толерантності, емпатії та адаптації до україномовного середовища, що підтверджено участю здобувачів у міжнародних конкурсах. Автори припускають, що формування міжкультурної компетентності інофонів в умовах воєнного стану можливе завдяки синергії академічного партнерства, культурного діалогу, педагогічного супроводу та активного залучення іноземних студентів до міжкультурних ініціатив.The article explores the formation of intercultural competence among non-native speakers in the process of learning Ukrainian as a foreign language (UFL) under the conditions of the Russo-Ukrainian war, which has significantly impacted the educational process. Employing methods of analyzing scholarly works, generalizing data from official websites of higher education institutions, and observing the educational process, the authors examine the challenges of distance learning and student adaptation. Key concepts (intercultural communication, intercultural linguistic identity, and intercultural competence of non-native speakers) are defined as the foundation of a competence-oriented process implemented through communicative-activity, student-centered, and sociocultural approaches. The wartime conditions exacerbate these processes due to psychological stress, limited access to immersive language environment, and the urgency of adaptation, particularly for learners outside Ukraine. A focal point is the importance of developing academic mobility and scientific-educational partnerships between Ukrainian and foreign universities. Participation of lecturers and students in international academic exchange programs, inter-university projects, and summer schools enhances the formation of intercultural competence for those learning UFL, whether within the cultural-educational environment of Ukrainian universities remotely. Significant value for the development of educational programs at Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko (Sumy SPU) is derived from the experience of teaching UFL in foreign universities, particularly Istanbul University (Turkey). The article describes the experience of implementing the inter-university partnership project «Ukrainian as a Foreign Language Without Borders» initiated by lecturers from Sumy SPU (Ukraine) and Istanbul University (Turkey). The project, focused on cultural- educational and research collaboration, aims to provide practical support to students in developing intercultural competence and to encourage tolerant communication through cross-cultural discussions, workshops, roundtables, and scientific-practical conferences. The organization of the educational process in both universities incorporates interactive methods and informal education, fostering the socialization of non-native speakers. The essence and methodology of the communicative engagement method are outlined, which involves language learning through active immersion in a cultural environment. This approach ensures the organic integration of linguistic and cultural knowledge, transforming the educational process into a space of continuous intercultural interaction. Key components include the use of authentic materials, visualization (videos, presentations), linguocultural commentaries, and modeling of intercultural communication scenarios. The effectiveness of these practices is noted in developing non-native speakers’ ability to apply knowledge of linguistic norms, social roles, and communicative strategies according to specific interaction contexts. A significant role is played by the Ukrainian Cultural Club in Istanbul and extracurricular activities at Sumy SPU, which promote tolerance, empathy, and adaptation to the Ukrainian-speaking environment through participation in international competitions and cultural initiatives. The conclusion highlights that the formation of intercultural competence among non-native speakers under wartime conditions is achievable through the synergy of academic partnership, cultural dialogue, pedagogical support, and active student engagement in intercultural initiatives.ukукраїнська мова як іноземнаінофониміжкультурна компетентністькультурна адаптаціяформування міжкультурної компетентності інофонів в умовах воєнного часуміжуніверситетське партнерствометод комунікативного підключенняСумський державний педагогічний університет імені А.С. МакаренкаСтамбульський університетUkrainian as a foreign languagenon-native speakersintercultural competencecultural adaptationformation of intercultural competence under wartime conditionsacademic partnershipcommunicative engagement methodA. S. Makarenko Sumy State Pedagogical UniversityIstanbul UniversityФормування міжкультурної компетентності інофонів у процесі навчання української мови як іноземної в умовах воєнного стану (на прикладі українсько-турецького проєкту)Formation of Intercultural Competence of Non-Native Speakers in the Process of Learning Ukrainian as a Foreign Language Under Wartime Conditions (Based on the Ukrainian-Turkish Project)Article0000-0002-8697-8602000-0002-4349-9652https://doi.org/10.32782/philspu/2025.10.15