Деньга НаталіяDenha Nataliia2018-06-122018-06-122017Деньга, Н. Цілеспрямований розвиток професійної рефлексії викладачів математичних дисциплін у процесі методичної роботи педагогічного коледжу [Текст] / Н. Деньга // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 5 (69). – С. 89–104.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4969У статті автор представляє та характеризує програму навчального курсу «Розвиток професійної рефлексії викладачів», розроблену на основі узагальнення та структурування отриманих теоретичних даних та власного емпіричного досвіду. У програмі враховано тенденції неперервної освіти, освіти дорослих, корпоративного навчання в процесі методичної роботи педагогічного коледжу, цілеспрямованого (на противагу стихійному) розвитку професійної рефлексії викладачів. Перспективою уявляється добір та інструменталізація педагогічних умов і засобів, що сприяють підвищенню ефективності процесу розвитку професійної рефлексії викладачів математичних дисциплін у процесі методичної роботи педагогічного коледжу.On the basis of generalization and structuring of the obtained theoretical data and own empirical experience concerning the development of professional reflection of teachers of mathematical disciplines in the conditions of methodological work of pedagogical college, the author developed the program of training course "The Development of Professional Reflection of Teachers", which is presented in the article. The training course "The Development of Professional Reflection of Teachers" was developed for teachers of natural and mathematical disciplines for conducting in the process of methodological work of pedagogical college. Its peculiarity is that the trends of continuous education, adult education, corporate learning in the process of methodological work of pedagogical college, and targeted (as opposed to spontaneous) development of professional reflection of teachers have been taken into account. The training course "The Development of Professional Reflection of Teachers" consists of three modules (the module is interpreted as an organizational and methodological structural unit within the specified training course). The subject of the training course is the theoretical basis of the professional reflection of teachers, the conditions and means of development of the professional reflection of teachers of natural and mathematical disciplines for its conducting in the process of methodological work of pedagogical college. The training program consists of the following content modules: 1. The theoretical basis of professional reflection of the teacher. 2. The reflexive character of methodological work of college teacher. 3. The means of development of professional reflection of the teacher. The selection and instrumentalization of pedagogical conditions and tools seem to be promising the prospect that promotes the efficiency of the process of developing the professional reflection of teachers of mathematical disciplines in the process of methodological work of pedagogical college.ukпрофесійна рефлексія викладачівметоди діагностики професійної рефлексіїметодики та прийоми розвитку професійної рефлексіїметодична робота викладачапрограма навчального курсуprofessional reflection of teachersmethods of diagnostics of professional reflectionmethods and techniques of development of professional reflectionmethodological work of the teachertraining programЦілеспрямований розвиток професійної рефлексії викладачів математичних дисциплін у процесі методичної роботи педагогічного коледжуThe Purposeful Development of Professional Reflection of Teachers of Mathematical Disciplines In the Process of the Methodological Work of Pedagogical CollegeArticle0000-0003-1602-608010.24139/2312-5993/2017.05/089-104