Бондаренко (Картава) Юлія АнатоліївнаBondarenko (Kartava) Yuliia Anatoliivna2019-03-012019-03-012016Бондаренко, Ю. Музикотерапія в системі корекційної допомоги дошкільникам зі зниженим зором [Текст] / Ю. Бондаренко // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Вінницький державний педагогічний університет, імені Михайла Коцюбинського ; [редкол.: В. І. Шахов, О. В. Акімова, Г. О. Балл та ін.]. – Вінниця : [ТОВ «Нілан-ЛТД» ], 2016. – Випуск 47. – С. 154–159.2415-7880 (Online)2415-7872 (Print)https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/6799Автором здійснений аналіз наукових джерел на предмет використання музикотерапевтичної методики в лікуванні, реабілітації, освіті й вихованні дітей і дорослих. У статті висвітлено методичні аспекти проведення музикотерапевтичних занять зі старшими дошкільниками зі зниженим зором, визначено мету, завдання, тематику, види музикотерапевтичної діяльності, методи і умови організації занять, виділено корекційно-розвивальну їх спрямованість та подано спеціально підібраний релаксаційний музичний матеріал.Автором осуществлен анализ научных источников на предмет использования музыкотерапевтической методики в лечении, реабилитации, образовании и воспитании детей и взрослых. В статье подані методические аспекты проведения музыкотерапевтических занятий со старшими дошкольниками с пониженным зрением, определены цели, задачи, тематика, виды музыкотерапевтической деятельности, методы и условия организации занятий, выделено коррекционно-развивающую их направленность и представлен специально подобранный релаксационный музыкальный материал.The author performs the analysis of scientific sources in terms of usage music therapeutical methods in treatment, rehabilitation, education and nurturing children and adults. Significant part is paid to music therapy usage in correctional educational work with children with various defects of psycho-physical development, the aim of which is personality harmonization through the development of self-acknowledgement and self-expression skills The article highlights methodological aspects of conducting music therapeutical lessons with preschoolers with decreased sight, there was formed the aim, task, theme, types of music therapeutical activity, methods and conditions of conducting lessons, there was mentioned correctional and developing direction and there was provided musical material. The goal of these lessons conducting among preschoolers with decreased sight, the authors foresee in harmonization of child’s inner world, improvement in his physical and psychological condition, correcting negative emotional and psychological signs, developing his music motional and creative skills, compensator mechanisms, etc.ukмузикотерапіякорекційно-педагогічна роботадошкільники зі зниженим зороммузыкотерапиякоррекционно-педагогическая работадошкольники с пониженным зрениемmusic therapycorrection pedagogical workpreschoolers with decreased sightМузикотерапія в системі корекційної допомоги дошкільникам зі зниженим зоромМузыкотерапия в системе коррекционной помощи дошкольникам со сниженным зрениемMusic Therapy in the System of Correctional Help for Preschoolers with Decreased SightArticle