Алексенко Світлана ФедорівнаAleksenko Svitlana FedorivnaКривошия Ксенія СергіївнаKryvoshyia Kseniia Serhiivna2021-10-212021-10-212021Алексенко, С. Ф. Створення ефекту ілюзорності світу у романі Ф. К. Діка «Убік»: лінгвостилістичний аспект [Текст] / С. Ф. Алексенко, К. С. Кривошия // Львівський філологічний часопис : науковий журнал Львівського державного університету безпеки життєдіяльності. – 2021. – № 9. – С. 7–14. – DOI: https://doi.org/10.32447/2663-340X-2021-9.1.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/11427Наукову розвідку присвячено дослідженню створення ефекту ілюзорності світу в постмодерністській наукові фантастиці, зокрема у романі Ф.К. Діка «Убік», лінгвостилістичними засобами мови. Літературна творчість Діка як романіста-фантаста просякнута ідеями хаотичності світу, вільної циркуляції станів, гіперреальності та ірреальності всесвіту, симулякрів, оманливості свідомості, які відбиваються у несподіваних змінах сюжету, сюрреалістичних образах, зсувах у просторово-темпоральному континуумі. Метою презентованої розвідки є визначення лінгвостилістичних засобів ство- рення ефекту ілюзорності світу в романі Ф. К. Діка «Убік». Поставлена мета передбачає розв’язання наступних завдань: схарактеризувати особливості психоделічної фантастики Ф.К. Діка, виокремити семантичні домінанти створення ефекту ілюзорності світу у романі «Убік», описати роль лінгвостилістичних засобів у реалізації виокремлених домінант. У романі ідея ілюзорності світу рельєфно формується на тлі алегоричного опису розпаду часу, регресу форм до своїх універсалій, ентропії, що руйнує предмети, розмитості / невизначеності «свідомого» сприйняття реальності як такої. Для реконструювання внутрішньотекстових смислів створення досліджуваного ефекту в межах описуваного роману особливу увагу звернено на виокремлення семантичних домінант як сукупностей мовних одиниць зі значимим у контексті цілого смислом, що формують зміст ідейно-художнього цілого цього твору. За допомогою контекстуального та інтерпретаційно-текстового аналізу виокремлено наступні семантичні домінанти формування ефекту ілюзорності світу у художньому просторі роману «Убік»: «паралельні всесвіти», «сон як варіант реальності», «зміни в часі та просторі» та «зміна форм свідо- мості». Із загальної кількості визначених в контекстах цих домінант лінгвостилістичних засобів біль- шість (біля 80%) складають експресивні засоби та прийоми стилістичного синтаксису, в той час як засоби та прийоми стилістичної семасіології представлені в романі рідше. Встановлено, що для створення ефекту ілюзорності світу в романі «Убік» застосовано такі виразні засоби синтаксису, як еліпсис, замовчування, асиндетон, і стилістичні синтаксичні прийоми, як риторичні питання, анафора / епіфора, паралелізм.The research focuses on the exploration of the effect of illusiveness of the world in terms of linguostylistic means of its formation in the postmodernist science fiction, in Ph. K. Dick’s novel "Ubik" in particular. Dick’s literary works being fantasy novels are permeated with the ideas of world chaos, free circulation of states, hyperreality and unreality of the universe, simulacra, delusion of consciousness which are reflected in staggering plot twists, surreal images, broken spatial and temporal continuum. The aim of the presented study is to determine the stylistic means of the formation of the effect of illusiveness of the world in Ph.K. Dick's novel "Ubik". The outlined objective requires completing the following tasks: to characterize the peculiarities of Ph. K. Dick’s psychedelic fiction, to single out the semantic dominants of the formation of the effect of illusiveness of the world in the novel "Ubik", to describe the role of linguostylistic means in the process of these dominants’ realization. The idea of the illusionary world is being shaped in relief in the novel against an allegorical background of time disintegration, the regression of forms to their universals, entropy that ruins objects, blurred / relaxed "conscious" perception of reality as such. In order to reconstruct the in-text meanings of creating the effect in question within the framework of the analyzed novel, a special emphasis has been put on identifying semantic dominants as language units’ clusters with relevant meaning in the context of the whole work, which compose the conceptual and artistic unity of the novel. Сontextual and text interpretation analyses have been utilized for singling out the following semantic dominants of forming the effect of illusiveness of the world in the artistic space of the novel "Ubik": "parallel universes", "dream as a variant of reality", "changes in time and space" and "change of forms of consciousness". Out of the total number of linguostylistic means which are employed in the contexts of these dominants, the majority (about 80%) is made up of expressive means and devices of stylistic syntax while the means and devices of stylistic semasiology constitute rarer occasions. It has been established that to create the effect of the illusiveness of the world in the novel "Ubik" such expressive means of syntax are used as ellipsis, aposiopesis, asyndeton while the stylistic syntactic devices resorted to include rhetorical questions, anaphora / epiphora, instances of parallelism.ukпостмодернізмнаукова фантастикапроблема симуляції буттяефект ілюзорності світусемантична домінанта художнього творузасоби стилістичного синтаксисустилістична семасіологіяpostmodernismscience fictionproblem of simulation of existenceeffect of the illusiveness of the worldsemantic dominant of the literary workmeans of stylistic syntaxstylistic semasiologyСтворення ефекту ілюзорності світу у романі Ф. К. Діка «Убік»: лінгвостилістичний аспектThe Formation of the Effect of Illusiveness of the World in Ph. K. Dick’s Novel “Ubik”: Linguostylistic AspectArticlehttps://doi.org/10.32447/2663-340X-2021-9.1