Кемпінська УршуляKempinska UrshuliaБіда Олена АнатоліївнаBida Olena AnatoliivnaКучай ТетянаKuchai TetianaКучай Олександр ВолодимировичKuchai Oleksandr VolodymyrovychРокосовик НаталіяRokosovyk Nataliia2021-09-212021-09-212020Проблеми естетичного виховання молоді в сучасних умовах розвитку суспільства [Текст] / У. Кемпінська, О. Біда, Т. Кучай, О. Кучай, Н. Рокосовик // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 10 (104). – С. 25–31. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.10/025-031.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/11273У статті розкрито проблеми естетичного виховання молоді в сучасних умовах розвитку суспільства. Естетичне виховання повинно сприяти формуванню творчо активної особистості. Виокремлено найголовніші завдання естетичного виховання. Естетичне виховання зорієнтоване на формування естетичної свідомості та естетичної поведінки особистості. Формування справжніх естетико-духовних цінностей студентської молоді неможливе без глибокого усвідомлення ними національних основ культури. Одним із найсильніших факторів стихійного естетичного впливу в системі естетичного виховання є природа. Ефективність естетичного виховання студентів значною мірою залежить від умілого використання педагогами різноманітних способів і засобів. Естетичне виховання студентської молоді передбачає якісну зміну рівня їх естетичної культури.The article reveals the problems of aesthetic education of youth in modern conditions of society. Aesthetic education should contribute to the formation of a creatively active personality. The most important tasks of aesthetic education are singled out. Aesthetic education is focused on the formation of aesthetic consciousness and aesthetic behavior of the individual. The formation of true aesthetic and spiritual values of student youth is impossible without a deep awareness of the national foundations of culture. One of the strongest factors of spontaneous aesthetic influence in the system of aesthetic education is nature. The effectiveness of aesthetic education of students largely depends on the skillful use by teachers of various ways and means. Aesthetic education of student youth involves a qualitative change in the level of their aesthetic culture. Formation of true aesthetic and spiritual values of student youth is impossible without a deep awareness of the national foundations of culture, including folk songs, works of Ukrainian classical composers. Extremely important is a holistic approach to their assimilation of national culture: the study of history, mastering the aesthetic richness of language, attention to the beauty of the native land. One of the strongest factors of spontaneous aesthetic influence in the system of aesthetic education is nature. This influence is amplified provided that it is organized and managed by the teacher. Aesthetic education of students is carried out by interpersonal influence between students, students and teachers in the educational process and in extracurricular activities. Aesthetic communication, which includes basic aesthetic skills of behavior, the aesthetics of human relationships at work, life, leisure, with a skillful organization has a powerful educational force.ukестетичне вихованнямолодькультураосвітадуховні цінностіaesthetic educationyouthcultureeducationspiritual valuesПроблеми естетичного виховання молоді в сучасних умовах розвитку суспільстваProblems of Aesthetic Education of Youth in Modern Conditions of SocietyArticle0000-0003-1922-82190000-0002-0448-08520000-0003-3518-27670000-0002-9468-04860000-0002-5588-865510.24139/2312-5993/2020.10/025-031