Головко Маргарита БорисівнаHolovko Marharyta BorysivnaМіхєєва Олена ІгорівнаMikhieieva Olena Ihorivna2017-10-302017-10-302014Головко, М. Б. Можливості використання авторських програм навчальних дисциплін у процесі підготовки фахівців дошкільної освіти [Текст] / М. Б. Головко, О. І. Міхєєва // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. – № 4 (38). – С. 340–348.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2699У статті обговорюється проблема необхідності, значущості та можливостей використання авторських навчальних програм у підготовці фахівців дошкільної освіти, у розвитку їхньої професійної компетентності та творчого потенціалу. У якості прикладу наводиться досвід їх експериментального використання у практиці навчання, в тому числі пропонуються зміст навчальних модулів, прикладної технології активізації пізнавальної діяльності студентів в освітньому процесі та варіанти реалізації набутих знань та досвіду в науково-практичної діяльності.In scientific literature the author programs represent the programs with a range of traditional issues containing author’s idea (message), projected purpose and the process model of their achievement. Author programs are the result of teacher’s pedagogical work and are to meet the criteria, originality and pedagogical value in this context. They allow to associate content with specific conditions, pedagogical philosophy and style of teacher’s work, features of his or her pedagogical skills. At the Faculty of Preschool Education and Practical Psychology of State Higher Educational Institution «Donbass State Pedagogical University» an active search of conditions and possibilities of specialists in preschool education training was developed. For about three years at the Faculty of Preschool Education and Practical Psychology the experimental author courses «Pedagogical Assistance for Preschool Children», «Pedagogy of Family Education», «Practice in Playing Technique» (educational and vocational training program for the bachelors) are receiving practical approval. These courses are based upon the ideas of axiological, humanistic, cultural and systematic approaches to educational content organization, the use of personality-centered learning methods. The structural core of each program includes the following components: procedural – system of professional skills and methods of action; active – communication experience, emotional experience, creative activities, self-improvement. The basis of the programs are research findings as well as author's view of the problem, his or her investigations. Experimental approbation allows: to consider the dynamics, requests and contradictions of educational space and the impact of social reality on it; to implement gathered original professional and personal experience of teachers and program authors; to actualize and personalize cognitive activity, creative potential and professional motivation of students; to provide variability and to harmonize national standardized approaches to the content of higher pedagogical education with subjective nature of the educational space. The realization of the author’s programs solves the problem of flexible use of the education content for satisfying university students’ interest.ukзміст освітипринципи структурування змісту освітиавторська навчальна програмакредитно-модульна система навчанняпідготовка фахівцівпедагогічний супровіддошкільне дитинствопедагогіка родинного вихованняпрактикум з ігротехнікcontent of educationprinciples of educational content structuringauthor’s training programcredit based modular learningtraining of specialistspedagogical assistancepreschool childhoodpedagogy of family educationpractice in playing techniqueМожливості використання авторських програм навчальних дисциплін у процесі підготовки фахівців дошкільної освітиThe Possibilities of Using Author Programs of Academic Subjects in the Process of Training of Specialists in Preschool EducationArticle