Щука Г. П.Shchuka H. P.2017-12-112017-12-112013Щука, Г. П. Порівняння професійної підготовки кадрів спортивно-оздоровчого туризму в Російській Федерації та Республіці Білорусь [Текст] / Г. П. Щука // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №5 (31). – С. 37–46.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/3092У статті проведено порівняльний аналіз систем професійної підготовки кадрів зі спортивно-оздоровчого туризму Російської Федерації (напрям підготовки «Рекреація та спортивно-оздоровчий туризм» профіль «Спортивно-оздоровчий туризм») та Республіки Білорусь (напрям спеціальності «Спортивно-туристична діяльність (спортивний та рекреаційний туризм)». Основними одиницями порівняння визначено: напрям підготовки та спеціалізації, які забезпечують підготовку названих фахівців; кваліфікація та компетенції випускника, умови вступу та термін підготовки тощо. Встановлено загальні риси й особливості організації та змісту підготовки фахівців цього виду туризму в кожній з досліджуваних країн.The article is a comparative analysis of vocational training with sport and health tourism Russian Federation and Belarus. The basic units of comparison are: direction of training and specialization, providing training these specialists, qualifications and competence of graduates, entry requirements and duration of training and so on. The author founds that training for sport and health tourism is in both countries, but because of the terminological uncertainty of tourism in the Russian Federation, this type of tourism is called «fitness walk», in Belarus – «sports and recreational tourism». In addition, countries implemented various approaches to determine if sport tourism as an activity, so direction of «Recreation and sports tourism» (Russia) belongs to the field of «Physical Culture», and specialty «sport and tourism activities (sports and recreation tourism)» (Belarus) – is a group of specialty" Tourism "direct education «Tourism and hospitality». Another significant difference is related to the definition of qualified graduates: graduates of Belarusian schools are qualified «Instructor. Teacher of Physical Education» – «Specialist in recreation and sports and health tourism». Therefore Belarusian students are more oriented to work with children, Russian – that they have to work with different groups. Different levels of use of the competency approach to the general and professional competence of future specialists and content of their education. The Russian standards mostly implemented competence approach, while in Belarus it is only declared. A significant difference observed in the content of students: the Belarusian standards focus centered around physical culture and sports in Russia – around issues of recreation. In both cases, preparation for professional work in the field of sport tourism at the expense of specialization subjects.ukспортивно-оздоровчий туризмрекреаційний туризмпідготовка кадрівsports and health-improving tourismactive tourismtrainingПорівняння професійної підготовки кадрів спортивно-оздоровчого туризму в Російській Федерації та Республіці БілорусьComparison of the Professional Training of the Staff of the Sports and Health-Improving Tourism in the Russian Federation and the Republic of BelarusArticle