Філіпов Володимир ФедоровичFilipov Volodymyr Fedorovych2025-02-112025-02-112024Філіпов, В. Ф. Теоретичні засади проблеми збереження ментального здоров’я педагога у сучасних умовах [Текст] / В. Ф. Філіпов // Слобожанський науковий вісник. Серія Психологія : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [гол. ред. С. Б. Кузікова, редкол.: А. В. Вертель, А. Н. Гірняк, І. А. Гуляс та ін.]. – Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2024. – Вип. 2. – С. 83–87. – DOI: 10.32782/psyspu/2024.2.16https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/16468У статті за допомогою комплексного методу здійснено теоретичний аналіз проблеми збереження ментального здоров’я педагога у період військового стану. Представлено аналіз таких понять, як: ментальне здоров’я, психічне здоров’я та їх складові. Ментальне здоров’я розглядається як невід’ємний компонент повноцінного життя сучасного педагога. Це поняття за сутністю досить об’ємне і поєднує у своїй структурі різноманітні аспекти теоретико-практичних досліджень у царині психологічного, психічного, соціально-особистісного здоров'я людини. Під час дослідження проблем та визначення шляхів збереження та підвищення ментального здоров'я педагогів, підкреслено актуальність визначення рівня сформованості та шляхи підвищення адаптаційного потенціалу і ресурсів особистості педагога з урахуванням специфіки професійної педагогічної діяльності та реальних життєвих умов. Виокремлено та схарактеризовано наступні форми адаптаційного потенціалу особистості педагога, які є актуальними у сьогоденні: життєстійкість, резільєнтність, копінг. Виходячи з зазначеної мети статті, що полягає у визначенні теоретичних та практичних аспектів проблеми збереження ментального здоров’я педагогів в умовах військового часу, було проведено емпіричне дослідження рівня позитивного ментального здоров’я за участі 54 студентів ІІ курсу Сумського державного педагогічного університету природничо-географічного факультету. Застосована методика надає можливість виміряти рівень позитивної спрямованості ментального здоров’я майбутнього педагога, що є дуже актуальним у ситуації військового стану, оскільки позитивно насичує життєву та професійну активність особистості. Це надає можливості, на відміну від так званого «негативного психічного здоров’я», не втрачати стресостійкість та реалізовувати соціальні взаємозв’язки з оточуючими. Виокремлено 3 рівні ментального здоров’я: низький, середній та високий. Отримані результати надають підстави стверджувати, що проблема збереження та підвищення ментального здоров’я є надто важливою та гострою серед майбутніх педагогів. Виходячи з результатів проведеного теоретичного аналізу та емпіричного дослідження, ми вбачаємо за доцільне на сучасному етапі військового стану здійснювати наступні напрями роботи: поширювати знання серед педагогів (також серед майбутніх педагогів) щодо різноманітних аспектів проблеми збереження ментального здоров'я; впливати на більш ґрунтовне усвідомлення необхідності постійної турботи щодо власного ментальнного здоров'я у сучасних педагогів; запропонувати методичний комплекс.ю що складається з практичних порад, вправ та технік, які спрямовані на підвищення ментального здоров’я педагога.The article presents a theoretical analysis of the problem of preserving the mental health of a teacher during martial law. The author analyses such phenomena as mental health, mental health and their components. Mental health is an integral part of a full life. This concept is very broad and combines various aspects of theoretical and practical research in the field of psychological, mental, social and personal health. In studying the problems and identifying ways to prevent mental health of teachers, the importance of studying and improving the adaptive potential and resources of the individual, taking into account the peculiarities of his/her professional pedagogical activity and the specifics of life conditions, is emphasised. Such forms of resilience as resilience, resilience, and coping are identified and characterised. Since the purpose of the article is to determine the theoretical and practical aspects of the problem of preserving the mental health of teachers in wartime, an empirical study of the level of positive mental health was conducted with the participation of 54 second-year students of Sumy State Pedagogical University, Faculty of Natural Sciences and Geography. The methodology makes it possible to determine the positive orientation of mental health, which is very important because it positively ‘colours’ a person's life activity, which, unlike the so-called ‘negative mental health’, allows to maintain stress resistance and establish social contacts with people. There are 3 levels of mental health: low, medium and high. The obtained results provide grounds to assert that the problem of mental health is very relevant among future teachers. We proceed from the position that at the present stage it is necessary to: expand the knowledge of teachers (and future teachers) about the problem of mental health; promote awareness of the need to take care of their mental health among modern teachers; offer a methodological set of practical advice, exercises and techniques to improve the mental health of the teacher.ukментальністьментальне здоров’япсихічне здоров’яадаптаційний потенціалстресрезільєнтністьжиттєстійкістькопінгперсональні ресурси ментального здоров’япсихологічна стресостійкістьmentalitymental healthadaptive potentialstressresiliencecopingpersonal mental health resourcespsychological stress resistanceТеоретичні засади проблеми збереження ментального здоров’я педагога у сучасних умовахTheoretical Foundations of the Problem of Preserving the Mental Health of a Teacher in Modern ConditionsArticle0009-0004-0753-261310.32782/psyspu/2024.2.16