Юй ХенюаньYui KheniuanХуан ЮйсіKhuan Yuisi2023-03-032023-03-032022Юй Хенюань Досвід удосконалення вокально-виконавської майстерності китайських здобувачів в українському музично-педагогічному закладі вищої освіти [Текст] / Юй Хенюань, Хуан Юйсі // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2022. – № 2 (116). – С. 244–254. – DOI: 10.24139/2312-5993/2022.02/244-254https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/13099У статті розглянуто питання, пов'язані зі здобуттям китайськими студентами вокальної освіти в українських музично-педагогічних закладах. Розкрито сутність поняття «вокально-виконавська майстерність» та особливості її прояву у співаків із КНР. Представлено компонентну структуру вокально-виконавської майстерності в єдності світоглядно-інформаційного, фонаційно-технологічного, інтерпретаційно-художнього та комунікативно- виконавського компонентів. Здійснено аналіз типових недоліків, які проявились у процесі діагностування магістрантів. Схарактеризовано сутність формувального експерименту, спрямованого на підвищення рівня вокально- виконавської майстерності китайських здобувачів.The article discusses issues related to the growing popularity in Chinese students with vocal education in Ukrainian music and pedagogical institutions. The essence of the concept of "vocal and performing proficiency" and the peculiarities of its manifestation in singers from the PRC is revealed. The component structure of vocal and performing proficiency in the unity of world-information, phonational- technological, interpretation-artistic and communicative-performing components is presented. The criterion-diagnostic apparatus and the technique of diagnosing Chinese undergraduates implemented in order to identify the levels of vocal and performing proficiency at the beginning of experimental work are substantiated. Most respondents were found to be in a satisfactory and initial state at the beginning of the experiment at the beginning of the experiment. The typical shortcomings that were manifested in the diagnostics process were analyzed. They include an imperfect sense of style of works performed, significant problems of phonation and technical nature, as well as a low level of students' independence when learning the repertoire and its interpretation. The article presents the content of a step-by-step experimental research work on the formation of vocal and performing proficiency of Chinese vocalists in inocultural conditions. Organizational measures and molding-correction methods aimed at enhancing the ability to adapt to new socio-cultural conditions, enriching musicological knowledge, skills of holistic and differentiated analysis of vocal works and their independent and substantiated interpretation are characterized. The peculiarities of the method of algorithm formation of phonational and technical skills, techniques for improving the ability to emotional-volitional self-regulation and creative communication in the conditions of public performance are revealed.ukвокально-фахова майстерністькитайські здобувачіформувально-корекційна методикаvocal and professional proficiencyChinese education applicantsmolding-correction techniqueДосвід удосконалення вокально-виконавської майстерності китайських здобувачів в українському музично-педагогічному закладі вищої освітиExperience of Improving the Vocal and Performing Proficiency of Chinese Applicants in Ukrainian Music and Pedagogical Institution of Higher EducationArticle0000-0001-8817-45470000-0002-9277-356610.24139/2312-5993/2022.02/244-254