Устименко-Косоріч Олена АнатоліївнаUstymenko-Kosorich Olena Anatoliivna2024-03-212024-03-212023Устименко‐Косоріч О. Національно‐культурні, європейські традиції у фортепіанній музиці та сценічно‐вокальному мистецтві України та Китаю ХХ‐початку ХХІ століття: порівняльно‐стильовий аналіз [Текст] / О. Устименко‐Косоріч // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2023. – № 3 (127). – С. 403–413. – DOI: 10.24139/2312‐5993/2023.03/403‐413https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/14271На основі аналізу джерельної бази дослідження встановлено стан розробленості проблеми розвитку національно‐культурних та європейських традицій у фортепіанній музиці та сценічно‐вокальному мистецтві України та Китаю ХХ початку ХХІ століття в контексті порівняльно‐стильового аналізу. Обґрунтовано, що означені види мистецтва розвивались під впливом національних культурно‐історичних чинників та європейського музичного мистецтва; становлення композиторської школи, мистецької освіти тощо. Запропоновано періодизацію розвитку фортепіанної музики та сценічно‐ вокального мистецтва Україні та Китаї; наведено приклади маловідомих творів китайських композиторів в контексті еволюції досліджуваних жанрів. Представлені результати дослідження можуть бути використані в подальших наукоих розвідках для вивчення стилю та композиторської техніки в контексті розвитку зазначених видів мистецтва в Україні та Китаю.Based on the analysis of the source base of the research, the state of Based on the analysis of the source base of the research, the state of development of the problem of the development of national‐cultural and European traditions in piano music and stage‐vocal art of Ukraine and China of the 20th and early 21st centuries has been determined in the context of comparative stylistic analysis. It is substantiated that these types of art developed under the influence of national cultural and historical factors and European musical art; the formation of a school of composers, art education, etc. The periodization of the development of piano music and stage‐vocal art in Ukraine and China is proposed; examples of little‐known works by Chinese composers are given in the context of the evolution of the studied genres. The presented results of the research can be used in further scientific investigations to study the style and compositional technique in the context of the development of the specified types of art in Ukraine and China. Attention to national‐cultural, European traditions in piano music and stage‐ vocal art is focused in the works of Wang Yuhe, Wei Ting, Dai Baishen, Liang Maochun, Tung Daojing, Sun Mingzhu, Ju Qihong, Yang Yinliu, which are based on a historical‐ cultural approach. A more detailed study of this phenomenon is distinguished by the works of Chen Zheng and Huang Ping. And also individual articles by Wang Wenli, Kuan Fang, Liu Fuan, Liang Haidong, Han Peijun, Zhao Xiaosheng. National‐cultural, European categories in the aspect of their influence on the piano and stage‐performing art of Ukraine and China are considered in the scientific investigations of Guan Jianhua, Qian Rong, Zhao Xiaosheng. Despite the numerous works of scientists, the problem of the synthesis of national and European traditions in piano music and stage and vocal art of Ukraine and China remains beyond the scope of scientific analysis, however, our work is devoted to certain aspects of these phenomena. The purpose of the article is to determine the national‐cultural, European traditions in piano music and vocal‐stage art of Ukraine and China of the 20th ‐ early 21st centuries by means of a comparative and stylistic analysis. In the process of comparative and stylistic analysis of national‐cultural and European dominants in piano music and stage‐vocal art of Ukraine and China, cultural and historical methods, as well as musicological and stylistic approaches were introduced.ukнаціонально‐культурні та європейські традиціїстильовий аналізсценічно‐вокальне мистецтвофортепіанна музикаукраїнські та китайські композиторимузичні творицикли фортепіанних мініатюркитайська операnational cultural and European traditionsstylistic analysisstage and vocal artpiano musicUkrainian and Chinese composersmusical workscycles of piano miniaturesChinese operaНаціонально‐культурні, європейські традиції у фортепіанній музиці та сценічно‐вокальному мистецтві України та Китаю ХХ‐початку ХХІ століття: порівняльно‐стильовий аналізNational‐Cultural, European Traditions in Piano Music and Vocal‐Stage Art of Ukraine and China of the 20th ‐ Early 21st Centuries: a Comparative and Stylistic AnalysisArticle0000‐0001‐9686‐762610.24139/2312‐5993/2023.03/403‐413