Хатіпова ІннаKhatipova Inna2020-12-172020-12-172020Хатипова, И. Прелюдии для фортепиано композиторов республики Молдова в репертуаре студентов-пианистов академии музыки, театра и изобразительных искусств [Текст] / И. Хатипова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 5–6 (99–100). – С. 281–292. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.05-06/281-292.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/9577В настоящей статье автор обращается к жанру прелюдии — одному из самых популярных в фортепианной музыке. Жанр прелюдии нашел широкое распространение и в творчестве композиторов Республики Молдова. Цель статьи — рассмотрение с исполнительской точки зрения прелюдий для фортепиано, написанных отечественными авторами и включённых в педагогический репертуар студентов-пианистов кафедры специального фортепиано Академии музыки, театра и изобразительных искусств. Автор анализирует форму этих сочинений, черты стиля, особенности драматургии, композиторского языка. Статья содержит многочисленные исполнительские и педагогические рекомендации для молодых пианистов. Делается вывод о роли данных пьес в оптимизации процесса профессионального образования и воспитания студентов.In the present article the author presents a review of piano preludes written by Moldovan composers in the second half of 20th century which are frequently studied at the Academy of Music, Theatre and Fine Arts of the Republic of Moldova. The author seeks to characterize their imagery, musical language means and technical difficulties that can be encountered by young performers. The works analyzed are approved in the author's teaching practice. The preludes were written by Gheorghe Neaga, Vladimir Rotaru, Semion Lungul, Constantin Rusnac, Alexei and Marian Stârcea, Vitaly Sechkin. Some information about these miniatures can be found in research by musicologists E. Kletinich, A. Miroshnikova, E. Gupalova. A detailed analysis from a performer's standpoint presented in the article is made for the first time. The piano pieces indicated above are diverse. The two preludes by A. Stârcea contrast with one another: one has a lyrical character, whereas the other one differs in its drama and flustered character. The piece by Gh. Neaga bears the traces of impressionist music. C. Rusnac’s and V. Rotaru’s creations are composed using Moldovan doina stylistics, and S. Lungul’s lyrical miniature is nationally neutral. In the two preludes by M. Stârcea, modern musical language means are used, and sharp rhythms and dissonant harmonies abound. The article also presents five preludes-pictures by Vitaly Sechkin, a Ukrainian composer who spent his last period of life in Moldova. Inspired by Moldovan vivid landscapes, they differ in their imagery and tempo. Nonetheless, each of the miniatures has its own individual appearance and peculiarities of style. All the works reviewed are distinguished by bright themes and original music language. They represent a substantial enrichment of national piano repertoire and are a striking contribution of autochthonous authors to the development of the prelude genre in the world’s piano music.ruфортепианная музыкажанр прелюдиимузыкальная формафортепианная фактурамолдавский фольклорисполнительский анализконцертно-педагогический репертуаркомпозиторы Республики Молдоваpiano musicprelude genremusical formpiano textureMoldovan folkloreperforming analysisconcert and pedagogical repertoirecomposers from the Republic of MoldovaПрелюдии для фортепиано композиторов республики Молдова в репертуаре студентов-пианистов академии музыки, театра и изобразительных искусствPiano Preludes of Moldovan Composers in Repertoire of the Student at the Academy of Music, Theatre and Fine ArtsArticle0000-0003-2745-797810.24139/2312-5993/2020.05-06/281-292