Чернякова Жанна ЮріївнаCherniakova Zhanna YuriivnaПроценко Ірина ІванівнаProtsenko Iryna IvanivnaБикова Марія МиколаївнаBykova Mariia MykolaivnaОсьмук Наталія ГригорівнаOsmuk Nataliia Hryhorivna2025-06-172025-06-172025Педагогіка (Теорія виховання) [Текст] : методичні рекомендації / Ж. Ю. Чернякова, І. І. Проценко, М. М. Бикова, Н. Г. Осьмук . – Суми : Видавництво СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025. – 164 с.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/17129Методичні рекомендації з дисципліни «Педагогіка (Теорія виховання)» складено відповідно до вимог кредитно-трансферної системи. У межах вивчення теорії виховання у рекомендаціях розглядаються закономірності формування особистості, соціально-педагогічні механізми впливу на індивіда, а також роль педагога у створенні сприятливого виховного середовища. Особлива увага приділяється моральному, трудовому, естетичному, фізичному та громадянському вихованню, а також сучасним підходам до виховної діяльності в контексті викликів XXI століття. Теорія виховання є фундаментом для формування компетентного, відповідального та гуманістично спрямованого фахівця в галузі освіти.Methodical recommendations for the discipline «Pedagogy (Theory of Upbringing)» are compiled in accordance with the requirements of the credit transfer system. The content of the recommendations covers the main topics of the course and is based on modern scientific approaches to upbringing, including competency-based, personality-centered, activity-based and axiological paradigms. A significant advantage is the practical orientation: the proposed tasks for independent work, tests, situational exercises, as well as guidelines for completing individual tasks contribute to the consolidation of theoretical knowledge, the development of analytical thinking and pedagogical reflection. Methodical recommendations can be recommended for use in institutions of higher pedagogical education during the study of the course «Pedagogy (Theory of Upbringing)» as educational and methodical support for lectures and practical classes as well as a means of supporting students’ independent work.ukвихованнярозвитокзагальні методи виховної роботисім'янапрямки вихованнязагальні методи вихованняорганізаційні форми виховної роботикласний колективрозвиток виховного потенціалу класного колективупедагогічна діяльність вчителясоціальні інститути вихованнявразливі категорії дітейсучасний вчительособистість сучасного вчителяupbringingdevelopmentgeneral methods of upbringing workfamilydirections of upbringinggeneral methods of upbringingorganizational forms of upbringing workclass collectivedevelopment of the upbringing potential of the class collectiveteacher’s pedagogical activitysocial institutions of upbringingvulnerable categories of childrenmodern teacherpersonality of modern teacherПедагогіка (Теорія виховання)Pedagogy (Theory of Upbringing)Guidelines