Козлова Олена ГригорівнаKozlova Olena HryhorivnaГребеник ТетянаHrebenyk TetianaВолосюк ТетянаVolosiuk Tetiana2020-02-252020-02-252019Козлова, О. Структура професійного іміджу майбутніх педагогів [Текст] / О. Козлова, Т. Гребеник, Т. Волосюк // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. А. Біда, Ю. А. Бондаренко та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 10 (94). – С. 62–74. – DOI: 10.24139/2312-5993/2019.10/062-074.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8563У статті висвітлено сутність поняття «професійний імідж» та його значення в успішній професійній діяльності педагога. Проаналізовано основні підходи до визначення поняття «імідж», виокремлено основні характеристики «професійного іміджу», визначено «професійний імідж педагогів». Здійснено аналіз складників структури професійного іміджу майбутніх педагогів, акцентовано на вагомості їх формування задля підвищення конкурентоспроможності майбутнього фахівця в педагогічній сфері. Характеристику структури професійного іміджу майбутнього педагога здійснено через призму його формування в ході професійної підготовки під час навчання в закладі вищої освіти.The notion of “professional image” has been highlighted and that of the most important teacher’s professional success. The basic approaches to definition of the concept of “image” are analyzed, the main characteristics of “professional image” are singled out. The “the future teacher’s professional image” has been defined as a future teacher’s integrative characteristic, purposefully formed in the processes of training and image-making activity on the basis of systematic combination of personal (moral values, style of behavior, speech, appearance, character, etc.), professional (competence) (social stereotypes, understanding of the profession role in society, communicative profession image in the educational and information space, etc.) concepts represented by the person a whole positive image when interacting with pupils and students, their parents, teachers, society. Comprehensive analysis of the studied phenomenon has made it possible to distinguish the content components, such as personal, activity and social. The structure components of the future teachers’ professional image have been analyzed, their formation importance has been emphasized in order to increase the competitiveness of the future specialist in the pedagogical sphere. The structure of the future teacher’s professional image has been characterized through the prism of its formation in the course of vocational training during higher education. The effective fulfillment of educational and teaching functions by the teacher should now be complemented by the demonstration of pedagogical skill, which is an indicator of a certain level of professional image formation. The professional image reflects the moral and professional qualities of the specialist and is purposefully designed for the environment, reflecting the extent to which it meets the expectations and needs of society. It has been determined that further research interest is an in-depth study of the formation technologies of the future teachers’ professional image in higher education.ukіміджпрофесійний іміджімідж педагогасамовдосконаленняimageprofessional imageteacher’s imageself-taughtСтруктура професійного іміджу майбутніх педагогівThe Structure of the Future Teachers’ Professional ImageArticle0000-0003-1626-51880000-0002-1780-43930000-0002-3527-508510.24139/2312-5993/2019.10/062-074