Шевченко Володимир МиколайовичShevchenko Volodymyr MykolaiovychСиньов Віктор МиколайовичSynov Viktor Mykolaiovych2024-04-162024-04-162024Шевченко В. Інтеграція дітей з особливими освітніми потребами в соціальне середовище в сучасних умовах [Текст] / В. Шевченко, В. Синьов // Inclusion and Diversity : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [гол. ред. О. В. Боряк, редкол.: М. А. Бойченко, Ю. А. Бондаренко, Т. М. Дегтяренко та ін.]. – Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2024. – Вип. 3. – С. 92–96. – DOI: 10.32782/inclusion/2024.3.17https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/14538У статті розглядається інтеграція дітей з особливими освітніми потребами в соціальне середовище в сучасних умо-вах. Досліджено особливості розвитку дітей з особливими потребами, розглянуто своєрідність їхньої взаємодії із соціальним середовищем. Розкрито поняття «соціалізація» та його головні компоненти. Охарактеризовано своєрідні особливості розвитку дітей з особливими освітніми потребами, які здатні сприяти розвитку й вдосконаленню інших здібностей та особливостей учнів, а неспроможність задовольнити деякі потреби в конкретній діяльності дає можливість компенсувати її розвиток шляхом досягнення успіхів в інших сферах життя. Встановлено, що на соціалізацію дітей з особливими потребами впливають багато чинників та мікрочинників, від яких залежить подальший розвиток дитини.Визначено, що головною організаційною формою соціальної адаптації та інтеграції в суспільство дітей з особливими потребами в умовах освітнього середовища є інклюзивне навчання, яке включає таких дітей до соціального середовища. Соці-алізація осіб з особливими освітніми потребами також відбувається і в інших типах навчальних закладів, наприклад, навчаль-но-реабілітаційних центрах та навчально-виховних комплексах. Їх умови відкривають широкі можливості для соціалізації таких дітей, а також формують у них здатність змінювати середовище, впливаючи на нього. Розглянуто виховання дітей з особливими потребами в сім’ї, метою якого є показати їх значимість для суспільства та розкрити потенціал їхніх можливостей для інтеграції дітей в соціальне середовище. Охарактеризовано батьківську компетент-ність як важливий чинник розвитку дитини з особливими освітніми потребами. Встановлено, що сім’я є найкращим середо-вищем для розвитку особистості дитини, головним інститутом виховання, який відіграє значну роль в розвитку суспільства, особливо якщо ця дитина обмежена у своїх можливостях. Саме батькам та іншим членам родини належить вирішальна роль у тому, щоб дитина розвивалася, соціалізувалася, ставала особистістю, яка може приймати самостійні рішення та займати активні життєві позиції.У статті обґрунтовані причини нежиттєздатності сучасної системи «роботи з родиною». Визначено вплив батьків дітей з особливими потребами на систему надання реабілітаційних послуг та на прийняття державних рішень у цій сфері.The article deals with the inclusion of children with special educational needs in the social environment in modern conditions. The peculiarities of development of children with special needs are studied, the originality of their interaction with the social environment is considered. The concept of «socialization» and its main components are revealed. The peculiar features of the development of children with special educational needs are characterized, which can contribute to the development and improvement of other abilities and characteristics of students, and the inability to meet some needs in a particular activity makes it possible to compensate for its development by achieving success in other areas of life. It has been established that the socialization of children with special needs is influenced by many factors and micro-factors that affect the child’s further development.It is determined that the main organizational form of social adaptation and integration into society of children with special needs in the educational environment is inclusive education, which includes such children in the social environment. The socialization of people with special educational needs also takes place in other types of educational institutions, such as educational and rehabilitation centers and educational complexes. Their conditions open up wide opportunities for the socialization of such children, and also develop their ability to change the environment by influencing it.The article deals with the upbringing of children with special needs in the family, the purpose of which is to show their importance for society and to reveal the potential of their capabilities for the integration of children into the social environment. Parental competence is characterized as an important factor in the development of a child with special educational needs. It has been established that the family is the best environment for the development of a child’s personality, the main institution of education, which plays a significant role in the development of society, especially if this child is limited in his or her capabilities. It is parents and other family members who play a crucial role in ensuring that a child develops, socializes, and becomes a person who can make independent decisions and take an active role in life.The article substantiates the reasons for the unsustainability of the modern system of “work with families”. The influence of parents of children with special needs on the system of rehabilitation services and on government decision-making in this area is determined.ukдіти з особливими потребамиінтеграціяпедагогічний аспект батьківської компетентностісім’ясоці-алізаціясоціальне середовищеchildren with special needsintegrationpedagogical aspect of parental competencefamilysocializationsocial environmentІнтеграція дітей з особливими освітніми потребами в соціальне середовище в сучасних умовахInclusion of Children with Special Educational Needs in the Social Environment in Modern ConditionsArticle0000-0003-0119-32060009-0005-4174-7295DOI https://doi.org/10.32782/inclusion/2024.3.17