Журба Світлана СтепанівнаZhurba Svitlana Stepanivna2025-02-272025-02-272024Журба, С. С. Інтермедіальність поезії Богдана Лепкого [Текст] / С. С. Журба // Слобожанський науковий вісник. Серія Філологія : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України ; Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; гол. ред. О. М. Семеног ; редкол.: А. М. Архангельська, Л. В. Барановська, Н. М. Бідюк [та ін.]. – Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2024. – Вип. 7. – С. 82–86.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/16565У статті здійснено аналіз літературно-музичних кореляцій віршів Богдана Лепкого, окреслено взаємодію музики і слова в поетичному циклі «Desperato». У дослідженні застосовано загальнонаукові методи аналізу, синтезу, герменевтичний, інтертекстуальний та інтермедіальний підходи. Вказано, що інтермедіальність визначається як зв’язок літературного твору з іншими видами мистецтв – музикою, живописом, кіно, театром. Літературно-музичні інтерференції поетичних творів експлікують поліфонічність звучання, мистецьку багатовекторність, акцентують на «внутрішньому звуці» слова. Інтермедіальні аспекти поезії митця інспіровані фольклорною стилістикою у віршах, пісенністю, стилізацією коломийкової мелодії. Особливу увагу приділено мелодійній орнаментальності поезії Богдана Лепкого: коломийковій структурі віршів, метроритміці, ліризації моностроф. У дослідженні акцентовано на музичній структурі поезій циклу «Desperato», ритмомелодиці кожного вірша, мінорно-мажорному настрою, де кожний темп вписується в інший і складає цілісність. Маркерами інтермедіальності в поетичному циклі виступають музична тональність, темпоритм віршів, багатоголосся, перекодування поетичного тексту засобами музики. Відзначено, що контекст «Desperato» прочитується через музику Фредерика Шопена, мистецький колорит польського народного танцю – мазурки, що підсилюють пристрасть і глибину почуттів ліричного героя, напруженість та драматизм. Спорідненість художньо-образного мислення українського поета та польського композитора вбачаємо в суголосності темпоритму віршів та смислової настроєвості музики. Взаємодія слова та звуку, експерименти з художньою мовою, залучення до літератури народної та інструментальної музики вказують на пошуки творчого самовираження митця.The article analyzes the literary and musical correlations of Bohdan Lepky's poems, outlines the interaction of music and words in the poetic cycle «Desperato». The research uses general scientific methods of analysis, synthesis, hermeneutic, intertextual and intermedia approaches. It is indicated that intermediality is defined as the connection of a literary work with other types of arts – music, painting, cinema, theater. Literary and musical interferences of poetic works explain the polyphonic sound, artistic multi-vectority, emphasize the «inner sound» of the word. The intermedial aspects of the artist's poetry are inspired by folklore style in poems, songs, and the stylization of the melody kolomiyok. Special attention is paid to the melodic ornamentation of Bohdan Lepky's poetry: the colloquial structure of the poems, the metrorhythm, the lyricization of the monostrophes. The research focuses on the musical structure of the poems of the «Desperato» cycle, the rhythm and melody of each poem, the minor-major mood, where each tempo fits into the other and forms a whole. Markers of intermediality in the poetic cycle are musical tonality, tempo rhythm of poems, polyphony, recoding of poetic text by means of music. It is noted that the context of «Desperato» can be read through Frederic Chopin's music, the artistic flavor of Polish folk dance – mazurkas, which enhance the passion and depth of the lyrical hero's feelings, tension and drama. The affinity of the artistic thinking of the Ukrainian poet and the Polish composer can be seen in the consonance of the tempo and rhythm of the poems and the semantic mood of the music. The interaction of words and sound, experiments with artistic language, involvement in the literature of folk and instrumental music indicate the artist's search for creative self-expression.ukінтермедіальністьпоезіямузичністьритмомелодика фразитемпоритмліричний геройБогдан Лепкийintermedialitypoetrymusicalityrhythm and melody of a phrasetempolyrical heroBohdan LepkyІнтермедіальність поезії Богдана ЛепкогоIntermediality of Bohdan Lepky's PoetryArticle0000-0002-6090-774210.32782/philspu/2024.7.13