Снагощенко Валентина ВолодимирівнаSnahoshchenko Valentyna Volodymyrivna2023-01-122023-01-122016Снагощенко В. Педагогічні умови ефективного функціонування системи професійної підготовки майбутніх учителів історії засобами музейної педагогіки [Текст] / В. Снагощенко // Теорія та методика навчання суспільних дисциплін : науково-педагогічний журнал / МОН України, СумДПУ імені А. С. Макаренка ; [за заг. ред. О. В. Михайличенко]. – Суми : СумДУ імені А. С. Макаренка, 2016. – № 3. – С. 29–36.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/12775У статті йдеться про реалізацію педагогічних умов які є невід’ємною складовою ефективного функціонування системи професійної підготовки майбутніх учителів історії засобами музейної педагогіки. Визначивши комплекс педагогічних умов, обґрунтовано методологічні підходи (системний і особистісно- зорієнтований); соціальне замовлення держави і суспільства вищій школі, що відображене в нормативно- правових документах; особливості та специфіку професійної підготовки майбутніх фахівців засобами музейної педагогіки.The article deals with realization of the pedagogical conditions as a constituent part of effective functioning of future History teachers’ professional training system by means of museum pedagogy. After identifying the complex of pedagogical conditions, methodological approaches (systematic and individually-oriented) have been proved; social order of the state and society to higher school, revealed in regulatory documents; peculiarities and specificity of future specialists’ professional training by means of museum pedagogy. Thus in the result of the research we determined that the funds of Museum pedagogy contribute to the effectiveness of the educational process, greatly exacerbate the quality of professional preparation of future history teachers. Pedagogical conditions of Museum pedagogy are important, integral components of the structural-functional model of professional preparation of future teachers of history by means of Museum education the effectiveness of which is verified through a pilot study.ukсистема освітипрофесійна підготовка майбутнього вчителя історіїпедагогічні умовимузейна педагогікаsystem of educationprofessional training of future History teacherpedagogical conditionsmuseum pedagogyПедагогічні умови ефективного функціонування системи професійної підготовки майбутніх учителів історії засобами музейної педагогікиPedagogical Conditions for Effective Functioning of Future History Teachers’ Professional Training System by Means of Museum PedagogyArticle