Кравчук Н. П.Kravchuk N. P.2017-06-212017-06-212015Кравчук, Н. П. Педагогічні умови формування здоровʼязбережувальної компетентності в майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів [Текст] / Н. П. Кравчук // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 8 (52). – С. 135–145.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/1994У статті визначено умови формування здоров'язбережувальної компетентності у майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів у системі вищої освіти, а також охарактеризовано обрані педагогічні умови, яким належить особлива роль у навчальному процесі. Розглядається сутність термінів «діяльність», «дія педагогічна», «здоровʼязбережувальна діяльність». Розглядаючи педагогічні умови формування здоров’язбережувальної компетентності у майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів у процесі фахової підготовки, у статті акцентується увага, що від реалізації комплексу відповідних педагогічних умов, передусім, залежить її ефективність.The article outlines the conditions of the health-preserving competence of future teachers of preschool education institutions in higher education, and describes selected pedagogical conditions, which play a special role in the learning process. The essence of the terms “activity”, “teache’s action”, “health-preserving activity” is given in it. The article aims at isolating, grounding and describing the pedagogical conditions and defining the features of their effective us in the formation of health-preserving competence of future teachers of pre-school education in the professional training according to current trends in higher education. Analyzing a series of studies, we note that the problem of studying pedagogical conditions of formation of health-preserving competence is considered by many researchers in their scientific research, namely T. Andryushchenko, Yu Dragnev, N. Polishchuk, O. Shukatka and others. A number of publications of local researchers clearly illustrate that formation of a health-preserving competence must first meet the requirements of our time, it has its own specifics and is based on teaching basic laws of construction process of professional training at the universities. However, despite the large number of publications, pedagogical problems of formation of a health-preserving competence of future teachers have not been the subject of special study. Considering the pedagogical conditions of a health-preserving competence of future teachers of preschool education institutions in the process of professional training, the article focuses that the implementation of a range of appropriate pedagogical conditions primarily depends on its effectiveness. It us noted that the creation of comfortable conditions for learning in education institutions promotes the integration of education and upbringing, of the health-preserving competence activities, systematic approach to the preservation and strengthening of the students’ health. Prospects for further research on this issue us an experimental study of formation of health-preserving competence of future teachers of preschool education institutions.ukумови формуванняпедагогічні умовиздоров'язбережувальна компетентністьпрофесійна підготовкамайбутні вихователіздоров’яздоровий спосіб життякультура здоров’яhealth-preserving competenceprofessional trainingfuture pre-school teachershealth preservationhealthhealthy lifestylehealth-preserving competencehealth cultureПедагогічні умови формування здоровʼязбережувальної компетентності в майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладівThe Conditions of the Health-Preserving Competence of Future Teachers of Preschool Education InstitutionsArticle