Черненко Олександр ВолодимировичChernenko Oleksandr Volodymyrovych2024-04-022024-04-022023Черненко О. Науково‐практичні засади управління освітніми проектами у вищій школі [Текст] / О. Черненко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2023. – № 7 (131). – С. 99–108. – DOI: 10.24139/2312‐5993/2023.07/099‐108https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/14404Дана стаття висвітлює науково‐практичні засади управління освітнімипроектами у вищій школі. Зростаюча важливість освітніх проектів в сучасному освітньому середовищі ставить перед університетами і вищими навчальними закладами завдання забезпечення ефективного планування, впровадження,моніторингу та оцінки таких проектів. Управління освітніми проектами у вищій школі – складний процес, що потребує глибоких знань та навичок у педагогіці, менеджменті та економіці. Педагогічні аспекти управління проектами вищої освіти є важливими для успішної реалізації проектів та включають створення мотивації учасників, підвищення їхньої професійноїкомпетентності, забезпечення ефективного спілкування та взаємодії учасників освітнього процесу.Мета статті – охарактеризувати науково‐практичні засади управління освітніми проектами у вищій школі.Для досягнення поставленої мети, було використано комплекс сучасних загальнонаукових методів на теоретичному рівні, що включало: проблемно‐цільовий аналіз, системно‐структурний підхід і порівняльно‐зіставний аналіз. Ці методи дозволили автору ретельно проаналізувати наукову літературу та матеріали, доступні в мережі Інтернет, що стосуються теми дослідження,зокрема для розкриття змісту і структури досліджуваної проблеми.У статті досліджуються ключові аспекти управління освітніми ініціативами, включаючи стратегічне планування, фінансове управління, оцінку результатів та комунікації. Надано авторське визначення категорії «Управління освітніми проектами в вищій школі» під яким автор розуміє комплексний процес,спрямований на поліпшення якості освіти та досягнення освітніх цілей. Він включає в себе керування установами, системами і процесами в освіті. Основні аспекти управління освітніми проектами включають планування, організацію,контроль, аналіз, розподіл ресурсів і прийняття рішень.У статті розглянуто ключові аспекти управління освітніми проектами у вищій школі, такі як стратегічне планування, фінансове управління, моніторинг та оцінка результатів, комунікація та мотивація учасників. Принципи управління включають цільову спрямованість, системність, науковість, інноваційність та інші. Функції управління освітніми проектами включають: прийняття рішень,планування, організацію, мотивацію, контроль і регулювання.Обґрунтовано положення, що освітній проект являє собою детально структурований навчально‐науковий план або захід, який описує конкретні дії виконавців в часових рамках, спрямовані на досягнення освітніх цілей або завдань. Управління освітніми проектами передбачає розробку мети, вибір учасників, методів реалізації, формування бюджету, складання календарного плану, а також контроль і оцінку результатів. Освітні проекти можуть мати різну складність та масштаб, включаючи в себе ініціативи на рівні навчальної програми, факультету або університету, а також міжнародні.Автор статті наводить практичні рекомендації для керівників проектів, які бажають покращити ефективність та результативність освітніх ініціатив у вищій освіті.The article provides an overview of the scientific and practical foundations of educational project management in higher education. The growing importance of educational projects in the modern educational environment places universities and higher education institutions with the task of ensuring effective planning, implementation, monitoring and evaluation of such projects. Educational project management in higher education is a complex process that requires in‐depth knowledge and skills in pedagogy, management and economics. Pedagogical aspects of educational project management are important for the successful implementation of projects and include creating motivation for participants, improving their professional competence, and ensuring effective communication and interaction between participants in the educational process. The goal of the article is to characterize the scientific and practical principles of educational project management in higher education. The article explores key aspects of educational initiative management, including strategic planning, financial management, results assessment and communication. The author's definition of the category "Educational project management in higher education" is provided, under which the author understands a complex process aimed at improving the quality of education and achieving educational goals. It includes the management of institutions, systems and processes in education. The main aspects of educational project management include planning, organizing, controlling, analyzing, allocating resources and making decisions. The article discusses key aspects of educational project management in higher education, such as strategic planning, financial management, monitoring and evaluation of results, communication and motivation of participants. Management principles include goal orientation, systematicity, scientificity, innovativeness and others. Functions of educational project management include: decision‐ making, planning, organizing, motivation, control and regulation. The author argues that an educational project is a detailed educational and scientific plan or event that describes specific actions of performers within a time frame, aimed at achieving educational goals or objectives. Educational project management involves developing a goal, selecting participants, implementation methods, forming a budget, drawing up a calendar plan, as well as monitoring and evaluating results. Educational projects can vary in complexity and scale, including initiatives at the level of the curriculum, faculty or university, as well as international. The author of the article provides practical recommendations for project managers who want to improve the efficiency and effectiveness of educational initiativesin higher education.ukпроектосвітауправління освітніми проектамивища школаучасники освітнього процесуprojecteducationeducational project managementhigher educationparticipants in the educational processНауково‐практичні засади управління освітніми проектами у вищій школіScientific and Practical Principles of Educational Project Management in Higher EducationArticle0000‐0001‐7012‐179710.24139/2312‐5993/2023.07/099‐108