Горленко Валентина МиколаївнаHorlenko Valentyna Mykolaivna2017-06-212017-06-212015Горленко, В. М. Зарубіжний досвід використання електронних іграшок у навчанні й вихованні дітей дошкільного віку [Текст] / В. М. Горленко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 8 (52). – С. 203–210.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/2001У статті здійснено аналіз теоретичних та експериментальних досліджень зарубіжних науковців із питань застосування електронних іграшок у дошкільній освіті як засобу інформаційно-комунікаційних технологій. Отримані результати свідчать про те, що світова наукова спільнота розглядає електронні іграшки як засіб інформаційно-комунікаційних технологій. Представлено експериментальні дослідження щодо доцільності застосування даних засобів інформаційно-комунікаційних технологій у дошкільній освіті. Зосереджено увагу на необхідності формування інформаційно-комунікаційної компетентності педагогів дошкільних закладів з урахуванням досвіду інших країн із використання електронних іграшок у дошкільній освіті.The article analyzes theoretical and experimental foreign research on the use of electronic toys in pre-school education as a means of information and communication technologies. The problem of the use of electronic toys in preschools considered research within different levels: global – project «Recognizing the potential of ICT in early childhood education» under the auspices of UNESCO; European – «The Fibonacci Project» financed by The European Union; National – British project «Computers and Children’s Electronic Toys» and scientific exploration of individual Russian researchers. The researches were built around the use of toys such as Bee-Bot, Furby and Lego WeDo. Some other researches were built on simultaneous use of different approaches such as combination of PC and toys interaction, combination of children interaction and parallel use of different ICT means. Received results indicate that the world scientific community considers electronic toys as a means of information and communication technologies with only some difficulties in the proper use of electronic toys as such. Older researches had a goal to prove or disprove bad influence electronic toys can exert on education process in preschool. And they successfully disproved existence of such bad influence. More recent work proved positive impact on the development of children due to electronic toys that to some extent depends on the type of a toy and made some suggestions on proper use of the electronic toys in preschool education. So in general experiments conducted by researchers prove the feasibility of the use of information communication technologies means in preschools. Considerable attention is given to the global results of the project «Recognizing the potential of ICT in early childhood education» based upon use of Bee-Bot – programmable electronic toy with possibility to move according to custom list of actions the user enters. Children were the operators of such toys and were given insights on basic principles of programming. Results lead to conclusions on the use of electronic toys in preschool education, on shaping information and communication competence of the teachers of preschool institutions, on the use of electronic toys in the educational process. In summary, the author suggests paying attention to formation of information and communication competence of teachers in preschool institutions in the light of the experience of other countries with the use of electronic toys in preschools.ukінформатизаціяінформаційно-комунікаційні технологіїдошкільна освітадіти дошкільного вікуелектронні іграшкипередовий педагогічний досвідзарубіжний досвідінформаційно-комунікаційна компетентність педагогівinformatizationinformation and communication technologypreschool educationpreschool childrenelectronic toysbest educational experienceinternational experienceinformation and communication competence of teachersЗарубіжний досвід використання електронних іграшок у навчанні й вихованні дітей дошкільного вікуForeign Experience in the Use of Electronic Toys in Training and Education of Preschool ChildrenArticle