Бабкова ОленаВасильченко ЛіліяСтадниченко КіраBabkova OlenaVasylchenko LiliiaStadnychenko Kira2025-12-032025-12-032025Бабкова, О. Напрями розвитку здоров’язбережувальної компетентності педагогічних працівників щодо створення безпечного освітнього середовища [Текст] / О. Бабкова, Л. Васильченко, К. Стадниченко // Освіта. Інноватика. Практика : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [ред. рада: О. Боряк, М. Воскоглу, Т. Лукашова та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2025. – Т. 13, № 5. – С. 7–13. – DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol13i5-001https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/17805У статті розглянуто наукові праці щодо формування та розвитку здоров'язбережувальної компетентності педагогів; здійснено аналіз сутності понять «здоров'язбережувальна компетентність учителя», «безпечне освітнє середовище». На підставі метааналізу результатів моніторингового дослідження «Професійна компетентність педагогічних працівників щодо створення безпечного і здорового освітнього середовища в закладах освіти Запорізької області» зроблено припущення про рівень сформованості у педагогів системи знань, умінь та навичок щодо створення безпечного середовища в закладі освіти. Актуалізовано питання безпеки учасників освітнього процесу в сучасних реаліях, зокрема в умовах воєнного стану. Досліджено основні аспекти здоров’язбережувальної діяльності педагогів початкової та базової школи, проаналізовано рівень їхньої поінформованості щодо грантових можливостей, командної взаємодії у реалізації антибулінгових програм, організації освітнього процесу в умовах дистанційного та очного навчання. Виявлено низьку обізнаність педагогів щодо трансформації освітнього середовища; моделювання та проведення онлайн-уроків з гнучкою структурою, дотриманням санітарно-гігієнічних вимог, активною взаємодією суб'єктів освітнього процесу. Авторами запропоновано варіанти вдосконалення освітнього процесу в контексті безпеки та здоров’язбереження. Зокрема, обґрунтовано необхідність підвищення рівня обізнаності педагогів щодо грантової діяльності, впровадження системних тренінгів із реалізації компетентнісного підходу, активного навчання, онлайн-викладання та командної взаємодії. Визначено перспективні напрями подальших досліджень: з'ясування ефективності запропонованих заходів; вивчення мотивації педагогів до реалізації активного навчання, можливостей розвитку їхньої здоров’язбережувальної компетентності в системі післядипломної освіти, а також розроблення стратегій із формування безпекової культури учасників освітнього процесу в умовах сучасних викликів.The article analyzes scientific studies on the formation and development of teachers' health-preserving competence and defines the essence of the concepts of "teacher's health-preserving competence" and "safe educational environment." Based on a meta-analysis of the results of the monitoring study "Professional Competence of Pedagogical Staff in Creating a Safe and Healthy Educational Environment in Educational Institutions of the Zaporizhzhia Region," an assumption was made about the formation of a system of knowledge, skills, and abilities among teachers regarding the creation of a safe environment in educational institutions. The article examines current issues related to the safety of educational process participants in modern realities, particularly under martial law conditions. It explores the main aspects of health-preserving activities among primary and secondary school teachers, analyzing their level of awareness regarding grant opportunities, team interaction in the implementation of anti-bullying programs, and the organization of the educational process in both distance and in-person learning formats. A low level of teachers' awareness regarding the transformation of the educational environment was identified, including modeling and conducting online lessons with a flexible structure, adherence to sanitary and hygienic standards, and active interaction among educational process participants. The authors propose ways to improve the educational process in the context of safety and health preservation. Specifically, the necessity of increasing teachers' awareness of grant activities, implementing systematic training sessions on a competency-based approach, active learning, online teaching, and team interaction is substantiated. Prospective research directions have been identified: determining the effectiveness of the proposed measures, studying teachers' motivation for implementing active learning, exploring the possibilities for developing their health-preserving competence within the system of postgraduate education, and developing strategies for fostering a safety culture among educational process participants in response to contemporary challenges.ukпрофесійний стандарт учителя закладу загальної середньої освітиздоров'язбережувальна компетентність учителябезпечне освітнє середовищетрансформація освітнього середовищабезпечні умови навчання і праціProfessional standard of a general secondary education teacherteacher's health-preserving competencesafe educational environmenttransformation of the educational environmentsafe learning and working conditionsНапрями розвитку здоров’язбережувальної компетентності педагогічних працівників щодо створення безпечного освітнього середовищаDirections for the Development of Health-Protecting Competence of Educational Staff in Relation to Creating a Safe Educational EnvironmentArticlehttps://orcid.org/0000-0002-9214-8883https://orcid.org/0000-0002-5392-048Xhttps://orcid.org/0000-0001-8542-3763https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol13i5-001