Михальська Світлана АнатоліївнаMykhalska Svitlana AnatoliivnaМрачковська Тетяна ЛеонідівнаMrachkovska Tetiana Leonidivna2025-10-282025-10-282025Михальська С. Вивчення мотивації до навчальної діяльності у молодших школярів з розладами спектру аутизму та порушеннями інтелектуального розвитку [Текст] / С. Михальська, Т. Мрачковська // Inclusion and Diversity : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [гол. ред. О. В. Боряк, редкол.: М. А. Бойченко, Ю. А. Бондаренко, Т. М. Дегтяренко та ін.]. – Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2025. – Вип. 6. – С. 30–33. – DOI: 10.32782/inclusion/2025.6.5https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/17505У статті висвітлюються результати проведеного вивчення мотивації до навчальної діяльності у молодших школярів з розладами спектру аутизму та порушеннями інтелектуального розвитку. Методами дослідження були аналіз літературних джерел та опитування молодших школярів з розладами спектру аутизму та порушеннями інтелектуального розвитку. Авторами розглянуто рівні мотивації навчальної діяльності молодших школярів (високий, достатній, середній, низький). Проведене опитування свідчить, що високий рівень мотивації до навчання у школі виявлено лише серед деяких учнів з пору-шеннями інтелектуального розвитку. У більшості молодших школярів з порушеннями інтелектуального розвитку виявлено середній рівень мотивації. Так, учні мають загалом позитивне ставлення до школи, але школа більше приваблює поза навчаль-ним процесом, школу відвідують без бажання, байдуже ставлення до вчителів, не симпатизують однокласникам.Низький рівень мотивації до навчання у школі виявлено у більшості учнів з розладами спектру аутизму та незначної кіль-кості учнів з порушеннями інтелектуального розвитку, що проявляється не сформованим / негативним ставленням до школи, небажанням відвідувати школу, негативним ставленням до вчителів, відсутністю товаришів у школі. Встановлено, що позитивний емоційний фон у школі є характерним переважно для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, тоді як діти з розладами спектру аутизму частіше відчувають негативні емоції та поганий настрій.З’ясовано, що в учнів з розладами спектру аутизму переважають внутрішні позитивні мотиви, проте частіше спосте-рігається низький рівень мотивації та негативний емоційний фон у школі. Натомість учні з порушеннями інтелектуального розвитку демонструють вищий рівень загальної задоволеності шкільним середовищем і мають більш різноманітні форми пізнавального інтересу.The article presents the results of a study on learning motivation in younger schoolchildren with autism spectrum disorders and intellectual disabilities.The research methods included a review of literature sources and a survey of younger schoolchildren with autism spectrum disorders and intellectual disabilities. The authors examined levels of learning motivation among younger pupils (high, sufficient, mediocre, low).The survey revealed that a high level of motivation for school learning was found only in some pupils with intellectual disabilities. Most younger schoolchildren with intellectual disabilities demonstrated a medium level of motivation. These pupils generally have a positive attitude toward school, but they are more attracted to non-academic aspects of school life. They attend school without enthusiasm, show indifference toward teachers, and do not form close bonds with classmates.A low level of motivation to study at school was found in the majority of students with autism spectrum disorders and a small number of students with intellectual disabilities, which is manifested by an unformed / negative attitude towards school, reluctance to attend school, a negative attitude towards teachers, and the absence of friends at school.It was found that a positive emotional atmosphere at school is more typical for children with intellectual disabilities, whereas children with autism spectrum disorders more frequently experience negative emotions and poor mood.The study also revealed that pupils with autism spectrum disorders tend to have internal positive motives. However, they often display low motivation and a negative emotional background in the school environment. In contrast, pupils with intellectual disabilities demonstrate a higher level of general satisfaction with the school setting and show more diverse forms of cognitive interestukмотивація навчальної діяльностімолодші школярірозлади спектру аутизмупорушення інтелектуаль-ного розвиткуучніmotivation of educational activityyounger schoolchildrenautism spectrum disordersintellectual disabilitiesstudentsВивчення мотивації до навчальної діяльності у молодших школярів з розладами спектру аутизму та порушеннями інтелектуального розвиткуStudy of Learning Motivation in Younger School Students with Autism Spectrum Disorders and Intellectual DisabilitiesArticle0000-0001-7435-87910009-0005-8673-938710.32782/inclusion/2025.6.5