Лобова Ольга ВолодимирівнаLobova Olha VolodymyrivnaФедоряка ЄлизаветаFedoriaka Yelyzaveta2025-07-112025-07-112025Лобова О. Педагогічні умови формування ігрової компетентності дітей старшого дошкільного віку в процесі мистецької діяльності [Текст] / О. Лобова, Є. Федоряка // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2025. – № 2 (142). – С. 089–100. – DOI: 10.24139/2312-5993/2025.02/089-100https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/17179У статті обґрунтовано педагогічні умови формування ігрової компетентності дітей старшого дошкільного віку в процесі мистецької діяльності. Гра розглядається як вид креативної діяльності людини, у процесі якої в уявній формі відтворюються способи дій з предметами, стосунки між людьми, норми соціального життя та культурні надбання людства, які характеризують історично досягнутий рівень суспільства. Ігрову компетентність трактовано як здатність дитини до вільної, емоційно насиченої, спонтанної активності з власної ініціативи, в якій реалізується можливість застосування наявних і освоєння нових знань та особистісного розвитку через прагнення дитини до участі в житті дорослих шляхом реалізації інтересів в ігрових та рольових діях в узагальненій формі. Виокремлено три компоненти ігрової компетентності дітей старшого дошкільного віку: емоційний, пізнавальний і практичний. На основі розробленої структури виокремлено такі педагогічні умови формування ігрової компетентності дітей старшого дошкільного віку в процесі мистецької діяльності в закладі дошкільної освіти. Доцільним є паралельне впровадження розроблених умов, що забезпечуватиме одночасний вплив на емоційний, пізнавальний та практичний компоненти, а відповідно й емоційно-ігровий, пізнавально-ігровий та практично-ігровий критерії оцінювання ігрової компетентності дітей старшого дошкільного віку. Перспективним уважаємо створення цілісної організаційно-педагогічної моделі формування досліджуваної якості дітей в закладах дошкільної освіти.The article substantiates the pedagogical conditions for the formation of play competence of children of senior preschool age in the process of artistic activity. The game is considered as a type of creative activity of a person, in the process of which in an imaginary form the methods of actions with objects, relationships between people, norms of social life and cultural achievements of mankind are reproduced, which characterize the historically achieved level of society. It is stated that the game is especially important in childhood. Given this, in the Basic Component of Preschool Education one of the key ones is defined as play competence, which is interpreted as the child's ability to free, emotionally saturated, spontaneous activity on his own initiative, in which the possibility of applying existing and mastering new knowledge and personal development is realized through the child's desire to participate in the life of adults by realizing interests in game and roleplaying actions in a generalized form. Pedagogical conditions are interpreted as specially created in a preschool educational institution factors for the formation of game competence in the correspondingly directed artistic activity of children of senior preschool age. The following pedagogical conditions for the formation of game competence of children of senior preschool age in the process of artistic activity in a preschool educational institution are distinguished: 1) creation and systematic enrichment of an attractive artistic and game environment for the development of the emotional component of children's game competence; 2) formation of a complex of game knowledge, skills and abilities in various types of children's artistic activity for the development of the cognitive component of game competence; 3) provision of opportunities for practical reproductive and creative implementation of game knowledge, skills and abilities in various types of children's artistic activity for the development of the practical component of children's game competence. It is advisable to implement the conditions we have developed in parallel, which will ensure a simultaneous impact on the emotional, cognitive and practical components, and accordingly, the emotional-game, cognitive-game and practicalgame criteria for assessing the game competence of children of senior preschool age. It is promising to create a holistic organizational and pedagogical model of the formation of the studied quality of children in preschool education institutions.ukмистецька освітамистецька діяльністьігрова компетентністьпедагогічні умови формуваннядіти старшого дошкільного вікузаклади дошкільної освітиart educationartistic activitygame competencepedagogical conditions of formationchildren of senior preschool agepreschool education institutionsПедагогічні умови формування ігрової компетентності дітей старшого дошкільного віку в процесі мистецької діяльностіPedagogical Conditions for the Formation of Play Competence of Children of Senior Preschool Age in the Process of Artistic Activity0000-0001-7028-043X0009-0008-3014-201410.24139/2312-5993/2025.02/089-100