Мітельман І. М.Папач О. І.Mitelman I. M.Papach O. I.2022-11-292022-11-292022Мітельман І. М. Деякі динамічні характеристики методичної компетентності вчителя в контексті післядипломної освіти [Текст] / І. М. Мітельман, О. І. Папач // Актуальні питання природничо-математичної освіти : збірник наукових праць / МОН України, СумДПУ імені А. С. Макаренка ; [ред. рада: М. І Бурда, М. Гарнер, О. І. Мельников та ін.]. – Суми : СумДУ імені А. С. Макаренка, 2022.– Вип. 1 (19). – С. 140–150https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/12567У статті висвітлюється методика та результати дослідження деяких динамічних характеристик методичної компетентності вчителів, які підвищували кваліфікацію на базі Одеської академії неперервної освіти протягом 2020-2022 рр. Його особливістю стало поєднання кейс-методик з пошуково-емпіричним «якісним» методом фокус-груп. Було виділено кластер значущих дванадцяти характеристик методичних компетентностей, спільних для вчителів споріднених галузей середньої освіти: математичної, природничої та інформатичної. Для різних груп респондентів обирався набір з 3-5 характеристик сформованого кластера. На рефлексивному етапі курсів проводилось експрес-обговорення цих характеристик та анонімне самооцінювання вчителями рівня володіння методичними компетентностями в розрізі вибраних характеристик (за спрощеною шкалою суб ’єктно-об ’єктного ставлення до методичного досвіду щодо кожної характеристики). Динамічний статус характеристик забезпечувався розгорткою за педагогічним стажем та можливістю дослідників формувати для кожної групи набір характеристик залежно від тематики курсів і параметрів контингенту слухачів, причому результати анкетування не розподілялися за фахом опитуваних. Аналіз висвітлив - за кожною з досліджуваних характеристик окремо - певні усереднені (інтегральні) тенденції щодо ставлення вчителів до необхідності отримувати методичну допомогу та прагнення узагальнювати та розповсюджувати власний досвід, щодо практичної достатності набутого досвіду тощо. Зокрема, усі категорії опитуваних відзначають загострення проблем з методичним забезпеченням роботи з невмотивованими учнями. Причиною цього може бути збільшення прошарку учнів, резистентних до зусиль учителів позитивно впливати на навчальну мотивацію, що частково пов’язано з недоліками програм і підручників, специфікою дистанційного освітнього процесу впродовж 2020-2022 рр. та професійним вигоранням учителів. Результати дослідження сприяли удосконаленню науково- методичної підтримки вчителів Одеської області та запровадженню розробки нових програм підвищення кваліфікації. Подальші наукові розвідки неодмінно потребуватимуть розробки більш гнучкої та діагностично різноманітної ієрархії відповідей і математичного апарату для генерування різних за структурою вибірок первинних даних та їх коректної обробки й методологічної інтерпретації.The article is devoted to the methodology and the results of a research of some dynamic characteristics of methodical competence of teachers who developed their skills based on Odesa Academy of In-Service Education during 2020-2022. Feature of the research is a combination of case-methodology and search-empirical «property » method of focus groups. There was figured out a cluster of twelve meaningful characteristics of methodical competencies common to teachers of related fields of secondary education: mathematics, natural science, computer science and informational technology. A set of 3-5 characteristics of the formed cluster was selected for different groups. Express-discussion on these characteristics and anonymous self-evaluation of methodical competencies through selected characteristics level (by simplified scale of subject-object attitude towards methodological experience in each characteristic) by teachers were held during reflexive stage. Dynamic status of characteristics was provided by planning according to pedagogic experience and ability of researchers to form a set of characteristics for each group depending on subject of the courses and contingent of listeners. Moreover, results of the survey were not spread in accordance with profession. The analysis highlighted for each of the studied characteristic, that there are certain (integral) tendencies in teachers’ attitude towards necessity of receiving methodical assistance and desire to generalise and spread personal experience and practical sufficiency of gained experience etc. In particular, we notice growth of problem with methodological support with working with poorly motivated students in all categories of respondents. The reason may be increase in number students who are resistant towards teachers’ efforts to positively influence educational motivation, with is partially connected with drawbacks of programmes and textbooks, the specifics of distant education during 2020-2022 and professional burnout. Results of the study contributed to the improvement of scientific-methodological support of teachers of Odesa region and introduction of developing new training programmes for improving skills. Further scientific studies require development of more flexible and diagnostically versatile hierarchy of responses and mathematical apparatus for generating different in structure of selection of primary data and further appropriate processing and methodological interpretation.ukпідвищення кваліфікації вчителівНова українська школапрофесійна компетентністьметодична компетентністьдинамічні характеристики компетентностейкейс-методметод фокус-групосвітні тенденції.professional teacher developmentNew Ukrainian Schoolprofessional competencemethodological competencedynamic characteristics of competencecase methodfocus group methodeducational trendsДеякі динамічні характеристики методичної компетентності вчителя в контексті післядипломної освітиSome Dynamic Characteristics of Teacher Methodical Competence in the Context of Postgraduate Teacher Training.Article0000-0002-9817-66900000-0002-8960-545710.5281/zenodo.6630533