Проценко Ірина ІванівнаProtsenko Iryna IvanivnaБикова Марія МиколаївнаBykova Mariia MykolaivnaЧернякова Жанна ЮріївнаCherniakova Zhanna YuriivnaОсьмук Наталія ГригорівнаOsmuk Nataliia Hryhorivna2025-06-172025-06-172025Виховання особистості в умовах змін [Текст] : навчальний посібник / І. І. Проценко, М. М. Бикова, Ж. Ю. Чернякова, Н. Г. Осьмук. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2025. – 229 с.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/17127Посібник «Виховання особистості в умовах змін» є важливим елементом у структурі професійної підготовки майбутніх педагогічних кадрів. Він забезпечує системне розуміння сутності, змісту, структури, принципів та методів виховання, які складають науково обґрунтовану основу для ефективної педагогічної діяльності. Посібник сприяє формуванню цілісного світогляду майбутніх учителів щодо ролі та місця виховання в освітньому процесі, зосереджуючись не лише на практичних аспектах педагогічної діяльності, а й на глибокому аналізі філософських, психологічних та соціокультурних основ впливу виховання. Оволодіння закономірностями розвитку особистості, вміння адаптувати підходи виховання до постійних змін у суспільстві, а також формування рефлексивних навичок та педагогічної чутливості є ключовими компетенціями, розвиток яких забезпечується змістом цього посібника. Посібник рекомендовано для використання у вищих педагогічних навчальних закладах як базовий або додатковий навчальний ресурс у процесі викладання нормативних та вибіркових дисциплін педагогічного циклу, зокрема таких, як «Теорія виховання», «Педагогіка», «Основи виховної праці» та інших суміжних курсів.The manual «Upbringing of the personality in the conditions of change» is an important element in the structure of professional training of future pedagogical staff. It provides a systematic understanding of the essence, content, structure, principles and methods of upbringing, which form a scientifically grounded basis for effective pedagogical activity. The manual contributes to the formation of a holistic worldview of future teachers regarding the role and place of upbringing in the educational process, focusing not only on the practical aspects of pedagogical activity, but also on a deep analysis of the philosophical, psychological, and sociocultural foundations of upbringing influence. Mastering the regularities of personality development, the ability to adapt upbringing approaches to constant changes in society, as well as the formation of reflective skills and pedagogical sensitivity are key competencies, the development of which is ensured by the content of this manual. The manual is recommended for use in higher pedagogical education institutions as a basic or additional educational resource in the process of teaching normative and elective disciplines of the pedagogical cycle, in particular such as «Theory of Upbringing», «Pedagogy», «Fundamentals of upbringing Work» and other related courses.ukвихованнярозвитокзагальні методи виховної роботисім'янапрямки вихованнязагальні методи вихованняорганізаційні форми виховної роботикласний колективрозвиток виховного потенціалу класного колективупедагогічна діяльність вчителясоціальні інститути вихованнявразливі категорії дітейсучасний вчительособистість сучасного вчителяupbringingdevelopmentgeneral methods of upbringing worka familydirections of upbringinggeneral methods of upbringingorganizational forms of upbringing workclass collectivedevelopment of the upbringing potential of the class collectiveteacher’s pedagogical activitysocial institutions of upbringingvulnerable categories of childrenmodern teacherpersonality of modern teacherВиховання особистості в умовах змінUpbringing of the Personality in the Conditions of ChangeManual