Гончарова Ольга ЄвгенівнаHoncharova Olha Yevhenivna2018-05-182018-05-182017Гончарова, О. Є. Методологические подходы к исследованию сложной макросистемы типа «водитель–автомобиль–среда» [В–А–С] [Текст] / О. Є. Гончарова // Філософія науки: традиції та інновації : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: Н. В. Кочубей, В. А. Косяк, Є. О. Лебідь [та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2017. – № 1 (15). – С. 130–142.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/4816В роботі вперше акцентується увага на методологічних рішеннях збільшення безпеки автомобіля. Незважаючи на безліч підходів до дослідження складної макросистеми типу [В–А–С], на сьогоднішній день проблема безпеки дорожнього руху не вирішена і залишається актуальною. У статті проведено огляд та аналіз існуючих загальнонаукових методологічних підходів до дослідження складних об'єктів і систем: структурного, функціонального, комплексного, системного, кібернетичного, синергетичного, «мислення в складності». Виявлено основна проблема існуючих методологічних підходів до дослідження складної макросистеми типу [В–А–С] – це не врахування того факту, що в неї входять системи різного класу, в термінах постнеклассікі – відкриті, лінійні системи; відкриті, нелінійні, человекомерние, самоорганізуються/середовища (В.С. Стьопін); псіхомерние (І.В. Єршова-Бабенко). У статті висувається гіпотеза про необхідність врахування ступеня відповідності/невідповідності систем різного класу, що входять в макросистему [В–А–С], а також застосування концептуальної моделі псіхосінергетікі «ціле в цілому» як найбільш адекватної в методологічному аспекті.For the first time attention is focused on methodological solutions for increasing the safety of a car. Despite many approaches to the study of a complex macrosystem such as [D–C–E], to date, the problem of road safety is not solved and remains relevant. The article reviews and analyzes existing general scientific methodological approaches to the study of complex objects and systems: structural, functional, complex, systemic, cybernetic, synergetic, «thinking in complexity». The main problem of existing methodological approaches to the study of a complex macrosystem of the type [D–C–E]is revealed – this does not take into account the fact that it includes systems of different classes, in terms of post-nonclassics – open, linear systems; Open, non-linear, human-dimensional, self-organizing systems/environments (V.S. Stepin); Psychometric (I.V. Ershova-Babenko). The hypothesis about the necessity to take into account the degree of correspondence/inconsistency of systems of different classes entering into the macrosystem [D–C–E] is put forward in the article, and also the application of the conceptual model of psychosynergetics «the whole in a whole» as the most adequate in the methodological aspect.ruметодологічні підходи до дослідженняпостнекласичні підходискладна системамакросистемаклас системиконцептуальна модель «ціле в цілому»methodological approaches to researchpost-nonclassical approachescomplex systemmacrosystemsystem’s classconceptual model «whole in a whole»Методологические подходы к исследованию сложной макросистемы типа «водитель–автомобиль–среда» [В–А–С]Methodological Аpproaches to the Study of a Complex Macrosystem Such as «Driver–Car–Environment» [D–C–E]Article