Бобрицька ГалинаBobrytska HalynaКлімова ІринаKlimova IrynaПташний ОлегPtashnyi Oleh2020-02-032020-02-032019Бобрицька, Г. Урахування вікових особливостей дорослих людей під час підготовки до складання ЗНО з математики [Текст] / Г. Бобрицька, І. Клімова, О. Пташний // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 8 (92). – С. 179–189. – DOI:10.24139/2312-5993/2019.08/179-189.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8391У роботі розглянуто основні аспекти підготовки дорослих людей до складання тестів зовнішнього незалежного оцінювання з математики, які включають як психологічну, так і математичну підготовку. На основі досвіду підготовки дорослих людей до тестів минулих років було розроблено програму-мінімум для абітурієнтів. Ця програма містить мінімальний набір формул, які необхідно вивчити напам’ять. У статті представлено орієнтовний план повторення шкільного курсу математики за темами. У більшості пунктів плану з алгебри та математичного аналізу робиться акцент на графіки функцій та їх аналіз. Орієнтовний план повторення геометрії незначною мірою розбігається в послідовності викладу зі шкільною математикою.External independent evaluation tests (EIT), aimed at determining the level of knowledge of applicants for their admission to higher education, has been conducted in Ukraine as a mandatory entry stage since 2008. Over the years, mathematics tests have varied in structure and content. According to the modern rules of admission to higher education institutions, students who have long graduated from school and have not received professional education in their chosen specialty, must pass external independent evaluation tests on general terms. In particular, admission to the most technical and engineering specialties requires taking a math test. Re-learning math for some adults means to study math from scratch. Due to the small duration of external independent evaluation in mathematics in our country and the recent introduction of compulsory testing for all students, regardless of the time of graduation, the issue of preparing adults for mathematics testing remains unresolved in the methodological literature, which is the purpose of the article. The purpose of the article is to identify the main aspects of preparing adults for external independent evaluation in mathematics, taking into account their age characteristics. The main aspects of preparing adults for taking external independent evaluation tests in mathematics, which include both psychological and mathematical training, are regarded in the article. The research is based on the experience of preparing adults for past tests. According to the research a minimum program for entrants has been invented. This program contains a minimum set of formulas to learn by heart. The article presents an indicative plan on topics for the revision of a school mathematics course. The most of algebra and mathematical analysis points focus on graphs of functions and their analysis. The indicative plan of geometry revision differs from school mathematics program. It presents only topics of themes. The plan will be presented in more details in future studies.ukметодика математикизовнішню незалежне оцінювання з математикитестування з математикипідготовка до ЗНОшкільний курс математикиабітурієнтдоросла людинапрограма підготовкимінімізований курс підготовкиmethods of mathematicsexternal independent evaluation in mathematicstesting in mathpreparing for EITcourse of school mathematicsapplicantadult training programminimized trainingУрахування вікових особливостей дорослих людей під час підготовки до складання ЗНО з математикиPreparation of Adults for EIT in Mathematics Taking into Account Their Age PeculiaritiesArticle0000-0003-2793-51080000-0003-1965-85770000-0001-6123-725310.24139/2312-5993/2019.08/179-189