Самодій ЮліяSamodii YuliiaБєсєдіна Антоніна АнатоліївнаBiesiedina Antonina AnatoliivnaГудим Світлана ВасилівнаHudym Svitlana VasylivnaГудим Микола ПавловичHudym Mykola Pavlovych2020-02-032020-02-032019Формування ціннісного ставлення до здоров’я у студентів ЗВО засобами фізичної терапії [Текст] / Ю. Самодій, А. Бєсєдіна, С. Гудим, М. Гудим // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 8 (92). – С. 309–319. – DOI: 10.24139/2312-5993/2019.08/309-319.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8405З метою зміцнення фізичного здоров’я, зменшення ризику розвитку захворювань з’ясовано та схарактеризовано основні засоби фізичної терапії щодо формування ціннісного ставлення до здоров’я: прикладні фізичні вправи та окремі елементи з різних видів спорту, цілісне використання прикладних видів спорту, природні умови та гігієнічні фактори. Розглянуто диференційне застосування засобів фізичної терапії й систематизовано освітні підходи до використання цих засобів студентами. Науково обґрунтовано і розроблено оздоровчо-освітню програму мотивації до здоров’я у студентів ЗВО, яка спрямована на зміцнення фізичного здоров’я, зменшення ризику розвитку захворювань, підвищення рівня мотивації до здоров’я студентів. Визначено, що одним із компонентів здорового способу життя та правильного його формування є фізичне виховання. Охарактеризовані умови фізкультурно-оздоровчих програм. Досліджено результати показників стану здоров’я студентів, оцінку їх рівня фізичної працездатності.Forming a value attitude to adolescent health is a primary concern, since in youth certain norms and patterns of behavior are acquired, relevant knowledge and skills are accumulated, awareness of needs and motives, acquisition of value orientations, interests and ideas take place. For the successful implementation of education of a healthy generation, there is a need to increase promotion of physical culture and sports, but the latter should not be limited to displaying only one wellness function. Differented use of physical therapy facilities and systematization of educational approaches to students’ use of these facilities are considered. Wellness and educational program of motivation for health of university students is scientifically substantiated and developed, aimed at strengthening physical health, reducing the risk of developing diseases, increasing the level of motivation for preserving students’ health. The purpose of the study is to provide theoretical justification and experimental validation of the program of value-based attitude to health in students of higher education institutions by means of physical therapy. To achieve this goal, the following research methods were used: analysis of scientific and methodological literature, questionnaires, pedagogical experiment, methods of mathematical and statistical processing of the obtained data. Therefore, based on the data obtained, we see that after the experiment, motivation for a healthy lifestyle is higher, which indicates the positive result and effectiveness of the program we have developed. Recognition of the student as a subject of educational activity made it possible to select the means that determine the tactics of forming a healthy lifestyle of future specialists in the process of studying different disciplines, namely: 1) organization of educational process that encourages students to rationalize their life; 2) use of multiple cross-curricular (vertical and horizontal training courses) links; 3) use of educational and methodological tools (manual, workshop, exercise book for thematic control of knowledge, etc.) as they integrate learning tools; 4) organization of pedagogical communication using interactive teaching methods (conversation, dialogue, discussion, brainstorming, simulation and role-playing games, trainings, exercises, implementation of educational projects, etc.); 7) inclusion in the practical part of the exercises for the formation of techniques of corrective and improving work. According to the research, it can be argued that family and scholarship are the priority areas for first-year students. This indicates that first-year students rely most on their parents, both financially and in friendly relationships. However, the role of relationships with the opposite sex is not underestimated. According to the survey results before and after the experiment, we see that there is some difference between the indicators. Under the influence of the lessons we developed during the year, students experienced positive changes, after the experiment students changed their priorities a bit: they began to appreciate their health and health of other people. Therefore, based on the data obtained, we see that after the experiment, motivation for a healthy lifestyle is higher, which indicates the positive result and effectiveness of the program we have developed.ukсприяння здоров’юзбереження і зміцнення здоров’яздоров’язбереженняформування ціннісного ставлення до здоров’язасоби фізичної терапіїфізичне вихованняфізична працездатністьhealth promotionpreservation of healthhealth savingvalue attitude to healthmeans of physical therapyPhysical Educationphysical performanceФормування ціннісного ставлення до здоров’я у студентів ЗВО засобами фізичної терапіїThe Value Attitudes to Health in Students by Physical TherapyArticle0000-0002-3993-45780000-0001-7294-31370000-0002-9124-82520000-0002-9732-639310.24139/2312-5993/2019.08/309-319