Bielova Olena BorysivnaБєлова Олена Борисівна2021-12-222021-12-222021Бєлова, О. Мовленнєва готовність до шкільного навчання дітей старшого дошкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення [Текст] / О. Бєлова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – № 3 (107). – С. 3–11. – DOI: 10.24139/2312-5993/2021.03/003-011.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/11671Мета статті – здійснити теоретичний аналіз проблеми вивчення мовленнєвої готовності до школи старших дошкільників із тяжкими порушеннями мовлення. Методами дослідження є науково-теоретичне обґрунтування психолого-педагогічної літератури. Аналіз матеріалів дослідження довів, що в залежності від специфічності порушень центрального та периферичного відділів, мовленнєвий розвиток у дітей набуває певних особливостей. Визначено, що діти з тяжкими порушеннями мовлення мають стійкі своєрідні аномалії у формуванні компонентів мовленнєвої системи. У перспективі розглядатиметься мовленнєва готовність до школи в інших категоріях дітей старшого дошкільного віку з логопатологією.In scientific work, the theoretical analysis on the problem of studying the speech readiness of preschool children with severe speech disorders is conducted. The purpose of the article is a theoretical study of speech readiness for schooling of preschool children with severe speech disorders. Objectives of the study: to conduct theoretical analysis of scientific literature, both classical and modern research, on the problem of study; consider the causes of speech disorders, features of speech development and speech readiness in school for senior preschool children with severe speech disorders. As a result of scientific and theoretical research it was determined that depending on the specifics of disorders and the degree of lesions of the cerebral cortex, speech development in children has its own characteristics, which also affect speech readiness for school. It is stipulated that children with severe speech disorders have persistent specific anomalies in the formation of components of the speech system (lexical and grammatical structure of speech, phonetic and phonemic processes, prosodic characteristics of speech). Certain aspects of pediatric speech pathology indicate the specifics of psychophysical development. Speech readiness for the schooling of each category of children depends on specially selected educational and correctional programs. The basis of speech readiness is considered to be formation in children of all components of speech: phonemic (perception of speech sounds), phonetic (correct pronunciation), lexical (understanding the meaning of words, enriched vocabulary), grammatical (morphological and syntactic correctness of speech), discursive narration, translation dialogue, etc., socio-cultural, ethnocultural.ukдіти дошкільного вікутяжкі порушення мовленнямовленнєва готовність до школиspeech readinesschildren of senior preschool agesevere speech disordersМовленнєва готовність до шкільного навчання дітей старшого дошкільного віку з тяжкими порушеннями мовленняTheoretical Analysis of Speech Readyness for School of Children of Senior Preschool Age with Severe Speech DisordersArticle0000-0001-6162-410610.24139/2312-5993/2021.03/003-011