Кучай ТетянаKuchai TetianaКучай ОлександрKuchai OleksandrЧичук АнтонінаChychuk AntoninaРокосовик НаталіяRokosovyk NataliiaГончарук ВіталійHoncharuk Vitalii2021-09-162021-09-162020Світогляд та світосприйняття в дітей 5–8 років [Текст] / Т. Кучай, О. Кучай, А. Чичук, Н. Рокосовик, В. Гончарук // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 9 (103). – С. 364–372. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.09/364-372.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/11252У статті розглянуто основи гармонійного світосприйняття в дітей 5–8 років, що є підґрунтям для становлення світоглядних уявлень, поглядів, знань, переконань щодо навколишнього світу, які визначають місце і роль та мотивують вчинки щодо навколишньої дійсності крізь призму ціннісних орієнтацій. Розкрито риси, якими характеризується світосприйняття дитини: інтеграцією стереотипізованих способів сприйняття природи, людини й суспільства; поєднанням компонентів перехідного (вікового) характеру; духовноінтелектуальним змістом; динамікою, що не завжди співпадає з динамікою інтелектуального дозрівання; зв’язком із рефлексивними процесами; різним темпом; локалізацією на перетині соціокультурного, етичного, статевовікового компонентів розвитку дитини; інтеграцією природного і культурного, раціонального та емоційного, індивідуально-особистісного і соціально-типологічного. Визначено умови розвитку творчих здібностей дошкільників. Перш за все розвиток здібностей дитини зумовлюється дією низки соціальних чинників, серед яких – соціальна ситуація розвитку та провідна ігрова діяльність.The article considers the basics of harmonious worldview in children of 5-8 years old, which is the basis for the formation of worldviews, views, knowledge, beliefs about the world around us, which determine the place and role and motivate actions in relation to the surrounding reality through the prism of values. World perception is considered as a whole in relation to stable schemes, ways of behavior, feelings, thinking, vision of the world around, inherent in an individual child, ethnocultural and sociocultural groups. The children’s worldview reflects specific to a particular cultural or social environment “mechanisms” of socialization, expressed in the predominant for a particular way of perceiving the world. The features that characterize the child’s worldview are revealed: the integration of stereotyped ways of perceiving nature, man and society; a combination of components of transitional (age) nature; spiritual and intellectual content; dynamics that do not always coincide with the dynamics of intellectual maturation; connection with reflexive processes; different pace; localization at the intersection of socio-cultural, ethical, gender and age components of child development; integration of natural and cultural, rational and emotional, individual-personal and socio-typological. The conditions for the development of creative abilities of preschoolers are determined. First of all, the development of a child’s abilities is conditioned by a number of social factors, including the social situation of development and leading play activities.ukсвітоглядсвітосприйняттядіти 5–8 роківрозвиток творчих здібностейдошкільникисприйняття світуworldviewworld perceptionchildren of 5–8 years olddevelopment of creative abilitiespreschoolersworld perceptionСвітогляд та світосприйняття в дітей 5–8 роківWorldview and Perception of Children of 5-8 Years OldArticle0000-0003-3518-27670000-0002-9468-04860000-0002-9982-36340000-0002-5588-86550000-0002-3977-361210.24139/2312-5993/2020.09/364-372