Галацин КатеринаHalatsyn Kateryna2020-02-252020-02-252019Галацин, К. Використання автентичних текстів на заняттях з англійської мови в технічних закладах освіти [Текст] / К. Галацин // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. А. Біда, Ю. А. Бондаренко та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 10 (94). – С. 11–21. – DOI: 10.24139/2312-5993/2019.10/011-021.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8558Актуальність використання автентичних текстів на заняттях англійської мови в технічних закладах вищої освіти обумовлюється їх спрямуванням на ознайомлення з особливостями, традиціями інших народів загалом та діяльності фахівців технічної сфери зокрема. Метою статті є вивчення особливостей використання автентичних текстів на заняттях з англійської мови в технічних закладах вищої освіти. У процесі наукового аналізу використано такі методи дослідження, як аналіз, синтез, узагальнення. Наведено приклади використання різних форм організації пізнавальної діяльності майбутніх фахівців технічних закладів вищої освіти (парної, роботи в малих групах, групової) з автентичними матеріалами на заняттях з англійської мови.The relevance of the use of authentic texts in English classes in higher technical education institutions is stipulated by their direction to familiarize themselves with peculiarities, traditions of other peoples in general and activities of technical specialists in particular. The purpose of the article is to study the peculiarities of using authentic texts in English language classes in higher technical education institutions. In the process of scientific analysis, the following research methods are used: analysis, synthesis, conclusions, generalization. It is noted that a number of scientists are authentic original, accurate texts of artistic works of certain authors, their daily records, available in manuscripts, first printed, author’s proofreading, etc. It is mentioned that authentic are materials taken from original sources, which are characterized by the naturalness of lexical content and grammatical forms, situational adequacy of language means used, illustrate cases of authentic word usage and which, although not specifically intended for educational purposes, can be used in teaching a foreign language. Authentic materials include: texts and audio/video materials, characterized by the identity of emotive lexical units, exclamations, particles, slang, jargonisms and specific phrases, stable expressions, idiomatic expressions. The main tasks of using authentic texts in teaching foreign language are as follows: formation of interest in processes of intercultural and pedagogical communication among future engineers; formation of professional communication skills of future engineers. The possibility of pair and group work with authentic texts in English language classes was noted. Examples of various forms of organization of cognitive activities of future specialists in higher technical education institutions (pair, work in small groups, group) with authentic materials in English language classes are given.ukавтентичністьавтентичні текстизаняття з англійської мовипарна роботанавчання групамиробота з автентичними текстамистуденти технічних закладів освітиформи організації пізнавальної діяльності студентівauthenticityauthentic textsEnglish language classespaired workgroup trainingwork with authentic textsstudents of technical education institutionsforms organization of the cognitive activities of studentsВикористання автентичних текстів на заняттях з англійської мови в технічних закладах освітиThe Use of Authentic Texts in English Language Classes in Technical Education InstitutionsArticle0000-0003-3297-828410.24139/2312-5993/2019.10/011-021