Bielova Olena BorysivnaБєлова Олена Борисівна2018-10-182018-10-182018Bielova, О. Peculiarities оf Aggression State оf the Junior Schoolchildren with Speech Development Disorders [Текст] / О. Bielova // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. – № 4 (78). – С. 397–406.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/5581У статті представлені результати дослідження стану агресії в молодших школярів із порушеннями мовленнєвого розвитку. За результатами підсумкового аналізу науково-методичних джерел було виділено три види та шість підвидів агресії й визначена їх симптоматика: саморегульований вид агресії вмістив контрольований і змагальний підвиди; прихований - захисний і депресивний; поведінковий - демонстративний і фізичний. Методи дослідження включали модернізовані малюнкові методики: «Малюнок неіснуючої тварини», «Малюнок моєї сім'ї», «Малюнок мого класу», на основі яких було виявлено особливості агресії та рівень її прояву в дітей із типовим психофізичним розвитком, із порушеннями мовлення, а також порівняли специфіку прояву агресії у трьох сферах: «Я-Особистість», «Я в сім'ї» та «Я в соціумі».According to the results of the study with the help of the research methods three types and six subtypes of aggression and also their symptoms have been found out: self-controlled types of aggression includes controlled and competitive subtypes of aggression; hidden type - defense and depressive; behavioral type - demonstrative and physical. There have been discoveries of sides of aggression and a level of aggression shown in kids with normal physical and psychological development and also in kids with phonetic underdeveloped speech (we use abbreviation: phonetic underdeveloped speech - PhUS), phonetic-phonemic underdeveloped speech (we use abbreviation: phonetic-phonemic underdeveloped speech - Ph-PhUS) and unsharply manifested general speech underdevelopment (we use abbreviation: unsharply manifested general speech underdevelopment - UGSU). The aim of our research is to study the unconscious aggression of the junior schoolchildren with SDD, as a state which is directed to oneself - "I am a Personality" by the methodology of M. Druzkevych "The picture of a non-existing animal"; to family members - "I am in the family" by the methodology of R. Berns and S. Kaufman "The picture of my family"; to the collective - "I am in the society" by means of the picture methodology, which is based on the studies of R. Berns, J. Buk, Wulf, M. Druzkevych, S. Kaufman, L. Korman, M. Lusher, K. Makhover, B. Hjulsa and others - "The picture of my class".enагресивний станвиди агресіїпідвиди агресіїконтрольована агресіязмагальна агресіязахисна агресіядепресивна агресіядемонстративна агресіяфізична агресіяaggressive statetypes of aggressionsubtypes of aggressioncontrolled aggressioncompetitive aggressiondefense aggressiondepressive aggressiondemonstrative aggressionphysical aggressionPeculiarities оf Aggression State оf the Junior Schoolchildren with Speech Development DisordersОсобливості агресивного стану в молодших школярів із порушеннями мовленнєвого розвиткуArticle0000-0001-6162-410610.24139/2312-5993/2018.04/397-406