Могильна ЮліяMohylna Yuliia2021-12-012021-12-012021Могильна, Ю. Підготовка майбутніх учителів до неформальної освіти школярів [Текст] / Ю. Могильна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – № 2 (106). – С. 320–329. – DOI: 10.24139/2312-5993/2021.02/320-329.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/11524У статті розкрито сутність поняття «неформальна освіта», обґрунтовано важливість включення неформальної освіти до освітньої системи шкіл України, висвітлено значення складових неформальної освіти у формуванні учнів шкіл, як розвинених, цілеспрямованих особистостей. Метою статті є дослідження рівня підготовки майбутніх учителів до проведення заходів з неформальної освіти у школах; виявлення в них рівня сформованості розуміння поняття «неформальна освіта». Автор наводить результати дослідження, що доводять актуальність поставленої проблеми та пропонує шляхи її вирішення.The purpose of the article is to study the level of preparation of future teachers for non-formal education in schools; identifying the level of formation of understanding of the concept of “non-formal” education. The author presents the results of research that prove the existence of the problem and suggests ways to solve it. During writing of the article the following methods were used: experiment, a survey was conducted among students of the 1-5 years of study at H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University; analysis, the latest research on the topic and the results of the study were analyzed. The article reveals the essence of the concept of “non-formal education”, substantiates the importance of including non-formal education in the educational system of Ukrainian schools, highlights the importance of non-formal education in the formation of pupils as developed, purposeful individuals. The practical significance of the study lies in the further development of non-formal education of pupils as an integral part in the process of obtaining general secondary education. The results of the study prove that non-formal education is important in the formal education system, but these concepts are not interchangeable. Non-formal education has a number of advantages over formal education, but it lacks a number of properties that are mandatory for the student to receive a full classification. Therefore, non-formal education can only play the role of complementary, improving the acquired knowledge and individual qualities. According to the results of the study, it can be concluded that non-formal education in Ukraine is only on the path of development. Its most active development is observed in outof-school education institutions, which are not always available and have no connection with secondary education institutions. At the same time, teachers are not ready to introduce the components of non-formal education into the school system, because there is not enough theoretical base and experience in this area. Training of future teachers does not provide a sufficient level of competences in the field of non-formal education of pupils. This proves the need for research and development of non-formal education in Ukrainian schools.ukнеформальна освітаучніпідготовка майбутніх вчителівформальна освітаnon-formal educationpupilstraining of future teachersformal educationПідготовка майбутніх учителів до неформальної освіти школярівPreparation of Future Teachers for Non-Formal Education of PupilsArticle0000-0003-3144-339210.24139/2312-5993/2021.02/320-329