Мороз Людмила ВасилівнаMoroz Liudmyla VasylivnaСтахова Лариса ЛьвівнаStakhova Larysa LvivnaКравченко Ірина ВікторівнаKravchenko Iryna Viktorivna2020-02-032020-02-032019Мороз, Л. Логопедичний супровід як складова комплексного супроводу дітей із порушенням психофізичного розвитку [Текст] / Л. Мороз, Л. Стахова, І. Кравченко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 8 (92). – С. 401–411. – DOI: 10.24139/2312-5993/2019.08/401-411.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8413У статті здійснено науково-теоретичний аналіз сутності поняття «логопедичний супровід» як складової комплексного супроводу дітей із порушеннями психофізичного розвитку. На підставі вивчення науково-методичної, спеціальної літератури, електронних ресурсів та зіставлення різних поглядів щодо проблеми дослідження, авторами прослідковано розвиток поняття логопедичного супроводу як педагогічного явища, уточнено його сутність та методологічний апарат. Показано, що центральною категорією логопедичного супроводу виступає корекційно-розвивальне логопедичне середовище, яке зорганізується шляхом реалізації сукупності умов, що детермінують його ефективність для корекції та розвитку мовлення.The authors emphasize that the function of speech is one of the most important person’s mental functions. Forehanded correction of speech disorders promotes child’s communication and academic opportunities, creates necessary prerequisites for his/her socialization and optimal functioning in society and so on. Against this background, the accompanying concept “a child with a psychophysical disability” is seen as the embodiment of a humanistic, personality-oriented approach aimed at realizing the right of full development. The article deals with the scientific-theoretical analysis of the essence of the concept of “logopedic support” as a complex support component of children with disorders of psychophysical development. Based on the scientific and methodological study, specialized literature, electronic resources and different views comparison on the research problem, the authors trace the concept development of logopedic support as a pedagogical phenomenon, clarify its essence and methodological apparatus. The authors define logopedic support as a complex process of interaction between the attendant and the accompanied, during which the first creates a proper correction and developmental speech therapy environment, the second – in this environment activates its reserves and opportunities for speech development and correction. It is shown that the central category of logopedic support is correction and developmental speech therapy environment, which is organized by realization of a set of pedagogical conditions that determine its effectiveness for speech correction and development. The main conditions of the corrective and logopedic environment that determine progressive logopedic support are defined: child’s activity, differentiation, adequacy, systematic and consistent, multidisciplinary, active family involvement.ukпсихолого-педагогічний супровідлогопедичний супровідкорекційно-розвивальне логопедичне середовищепорушення психофізичного розвиткуpsychological and pedagogical supportlogopedic support, correction and developmental logopedic environmentdisorders of psychophysical developmentЛогопедичний супровід як складова комплексного супроводу дітей із порушенням психофізичного розвиткуLogopedic Support as a Component of Comprehensive Support of Children With Impaired Psychophysical DevelopmentArticle0000-0001-6087-12520000-0002-0540-06740000-0001-9240-599310.24139/2312-5993/2019.08/401-411