Опачко МагдалинаСавка ІринаБілик ОксанаOpachko MahdalynaSavka IrynaBilyk Oksana2022-10-072022-10-072022Опачко, М. Формування професійної компетентності майбутніх будівельників у процесі інтеграції методів навчання [Текст] / М. Опачко, І. Савка, О. Білик // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2022. – № 1 (115). – С. 103–114. – DOI: 10.24139/2312-5993/2022.01/103-114.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/12493Метою статті є обґрунтування дидактичних умов формування професійної компетентності майбутніх будівельників у процесі інтеграції методів навчання. Методи дослідження: теоретичні, емпіричні та статистичні. Практичне значення дослідження: розроблена методика інтеграції методів навчання фахових предметів майбутніх будівельників на базі навчального процесу підготовки спеціалістів напряму 0921 «Промислове і цивільне будівництво». Висновки та перспективи подальших наук розвідок: досягнуто збалансований рівень знань; зростання глибини фахових знань і спроможності студентів оперувати ними; збільшення рівня якості фахових знань тощо. Подальшими напрямами є поширення методики на ширше коло спеціальностей.The goal of the article is to substantiate the didactic conditions for development of the professional competences of future constructors in the process of the learning methods integration. Professional competence is an integral complex of knowledge, skills, qualities, professional and valuable positions of a constructor. Professional training should involve integrated processes, though integration of the educational content should be related with training methods, which need to be studied in the context of the integrated approach. To achieve the goal, it is necessary to set the main requirements to the constructors’ knowledge and skills, which would determine the didactic conditions for development of the professional competences of the future constructors while integrating the training methods (integration of the methods of training basing on the regularities and principles of professional didactics; support for the connection between the methods and the content, as well as the goal of the hard skills learning; combination of the internal and external integration of the methods of hard skills learning; application of the paradigm analogy, where integration of methods suggests combination of the constructing opportunities of engineering science and the ideas, which are used in the life nature). Methods of the research. Theoretical (analysis of scientific sources, textbooks and academic programs of training future constructors to analyze the degree of integration; generalization and systematization), empiric (testing and diagnosing of control works, pedagogical experiment), statistical (mathematical processing of the research outcomes, qualitative and quantitative analysis of them). Practical value of the research. The methodology of experimental control for the conditions of integration of the methods of teaching hard skills of future constructors at higher education inswtitutions of engineering specialization on the base of the educational process of training specialists of the direction 0921 “Industrial and civil engineering” is developed. Conclusions and prospects of the further studies. Application of the integrated methods provides a balance of knowledge of the courses of different cycles; eliminates the uneven distribution of the knowledge of different professional aspects; contributes to deeper professional knowledge and better skills to apply them; improves the general level of professional knowledge, etc. The hypothesis of the research is confirmed by a wider use of the proposed methodology in the educational process of the majority of students and introduction of it into the academic process of higher education institutions of engineering specialization. The further research may concern the analysis of the impact of integration on development of competences of the teachers of higher education institutions, application of the methodology for a wider range of engineering specialties.ukобґрунтуваннядидактичні умовиформуваннякомпетентністьпрофесійна компетентністьмайбутні будівельникипроцесінтеграціяметоди навчанняsubstantiationdidactic conditionsdevelopmentcompetenceprofessional competencefuture constructorsprocessintegrationmethods of learningФормування професійної компетентності майбутніх будівельників у процесі інтеграції методів навчанняDevelopment of the Professional Competences of Future Constructors in the Process of the Learning Methods IntegrationArticle0000-0003-0494-68830000-0002-3213-09210000-0001-6042-114710.24139/2312-5993/2022.01/103-114