Ван ЮеVan Yue2018-02-082018-02-082017Ван Юе Діагностика та умови формування методичної компетенції майбутніх учителів музики [Текст] / Ван Юе // Актуальні питання мистецької освіти та виховання : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; редкол.: Г. Ю. Ніколаї, А. Валюха, Н. П. Гуральник [та ін.]. – Суми : ФОП Цьома С. П., 2017. – Вип. 1 (9). – С. 106–114.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/3938У статті обґрунтовано особливості методичної компетенції майбутнього вчителя музики, що проявляється в наявності у студентів здібностей до організації та здійснення процесу музичного навчання школярів на рівні сучасних художньо-освітніх вимог. Також наведено критерії її оцінки, рівні сформованості й підходи, що сприяють удосконалюванню методичної компетенції майбутнього вчителя музики у процесі навчання в класі основного музичного інструменту (фортепіано).The future music teacher’s methodological competence is a systemic personal education that manifests itself in the ability of students to organize and implement the process of musical education of schoolchildren at the level of contemporary artistic and educational requirements and is associated with the choice of teaching techniques, means, forms and methods of pedagogical influence. The specificity of the methodological competence of the music teacher lies in the multidimensional nature of his methodological activity: the ability and skills to get interesting material, which complements the main school program repertoire of listening to music, theoretical knowledge of the step-by-step method, independent learning and performance of musical works at the proper professional level; overcoming technical difficulties; sketch comprehending of musical compositions in a short time; theoretical and methodological knowledge of the singularities of performing the accompaniment to children’s vocal, choral and instrumental works, the method of transferring textual and harmonic features to another tonality; simplifying the musical material by eliminating secondary elements of melody and harmony. The main criteria for the level of formation of the methodological competence of the future music teachers are: motivational-target, informative-methodological, operative-modeling, system-activity. Among one of the main conditions for the formation of methodological competence we highlight introduction into the educational process of innovative technologies that give an advantage to the personality-subjective factor, contribute to the formation of independent creative skills of students and allow maximally approximate the study conditions to the conditions of the future activity of students-musicians.ukметодична компетенціяметодична задачасамореалізаціяпрактико-орієнтована діяльністьспецифіка методичної компетенції вчителя музикиmethodological competencemethodological taskself-realizationpractice-oriented activityspecificity of methodological competence of the music teacherДіагностика та умови формування методичної компетенції майбутніх учителів музикиDiagnostics and Conditions for the Future Music Teachers’ Methodological Competence FormationArticle