Очеретна ОльгаOcheretna Olha2019-12-072019-12-072019Очеретна, О. Економічний потенціал акмеологічних технологій у підвищенні якості професійної освіти [Текст] / О. Очеретна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. Є. Антонова та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – № 7 (91). – С. 265–276.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/8217У статті актуалізовано проблему якості освіти в контексті сучасної компетентнісної парадигми, реформування освітнього простору та впливу на них економічного фактору. Звернено увагу на людиноцентричний аспект якості освіти, у межах якого враховано як суспільно-потребовий контекст, так і індивідуально-потребовий. Акцентовано значущість економічної компетентності майбутнього фахівця, яка кореспондується за функцією з інтегральною компетентністю та може бути застосована як у межах професійної діяльності, так і в соціокультурному просторі в цілому. У цьому ракурсі розглянуто потенціал акмеологічних технологій, які є зручним, сучасним та дієвим педагогічним засобом розвитку особистості та її професійного зростання, зокрема впливаючи і на економічну компетентність особистості.At the turn of the XX and XXI centuries the issue of the quality of education, its measurement is the subject of interest of the scientists, educational management and public institutions. The quality of education and its evaluation depends on the needs of the state, its development strategy. Recent reforms and definitions of the way of development of the state according to the democratic principle of European education strategies actualize not only the issue of social need, but also the personal needs of each future specialist, giving him the opportunity to freely choose the trajectory of professional formation, self-realization and self-development. Taking into account the conditionality of almost all aspects of state development, including the quality of education, economic pedagogy pays special attention to this issue. This is manifested through a scientific reflection of such a quality as economic competence. It is substantiated that economic issues permeate all spheres of human life, determine its economic behavior in various spheres. In the context of the quality of education, it addresses both the needs of society and the needs of the individual. It is specified that the economic sphere of the future specialist is manifested in such aspects that become factors of the quality of education in accordance with modern market conditions: personality-need, humanistic, professional-activity, value-orientation. It is shown that the mechanism of stimulating development of the economic sphere of the person can be acmeological technologies that meet all relevant aspects of the current economic problems. The economic potential of acmeological technologies has been determined – it is an effective mechanism of pedagogical influence on the creation of an atmosphere of the educational process, application of appropriate conditions that ensure the entry (directly or indirectly, real and virtual) of the future specialist into the economic segment of society in the process of professional training on the basis of interest, adaptive capacity, readiness of the individual to use effectively their own human resources.ukякість освітиекономічна компетентність майбутнього фахівцяакмеологічні технологіїекономічний потенціал акмеологічних технологійquality of educationeconomic competence of the future specialistacmeological technologieseconomic potential of acmeological technologiesЕкономічний потенціал акмеологічних технологій у підвищенні якості професійної освітиEconomic Potential of Acmeological Technologies in Improving Quality of Vocational EducationArticle0000-0001-7077-487810.24139/2312-5993/2019.07/265-276