Черкашина Ж. В.Cherkashyna Zh. V.2017-04-042017-04-042015Черкашина, Ж. В. Дослідження впливу педагогічних умов на підготовку іноземних студентів до вивчення професійно орієнтованих дисциплін у вищому навчальному закладі [Текст] / Ж. В. Черкашина // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2015. – № 3 (47). – С. 458–467.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/1536У статті розглянуто педагогічні умови підготовки іноземних студентів до вивчення професійно орієнтованих дисциплін та обрунтовано педагогічні технології. Уточнено критерії (усної та письмової комунікації, готовності до вивчення професійно орієнтованих дисциплін); показники готовності іноземних студентів до вивчення професійно орієнтованих дисциплін у ВНЗ фармацевтичного профілю (сформованість знань, умінь і навичок, сформованість інтересу до вивчення професійно орієнтованих дисциплін). Cформульовано низку науково-практичних рекомендацій, реалізація яких сприятиме розвитку формування готовності іноземних студентів до вивчення професійно орієнтованих дисциплін у ВНЗ.The article deals with the pedagogical conditions of foreign students’ training for the study of professionally oriented disciplines, the examples of educational technologies are under analysis. The foreign students’ availability to the study of professionally oriented disciplines in the universities of pharmaceutical profile is defined more exactly. As the research progressed, the pedagogical conditions of foreign students’ training for the study of professionally oriented disciplines were justified, defined and implemented, including: the training of the teachers for the introduction of innovative teaching technologies; adaptation of foreign citizens in a new socio-cultural environment; implementation of educational technologies in teaching of foreign students at preparatory departments of pharmaceutical and medical profile. The study has been conducted at the National University of Pharmacy (Kharkiv), where the experimental work on the preparation of foreign students to the study of professionally oriented disciplines at the stage of pre-university training was implemented. Therefore, 137 students of preparatory departments and 58 teachers of preparatory departments of pharmaceutical and medical higher education institutions were involved in a pilot research project. In the process of research the components of training the foreign students at a stage of preliminary preparation for the further study in higher educational medical or pharmaceutical institutions have been distinguished such as: the motivational and approximate component, the informational and procedural component, effective constituent. The investigation has cleared up that the implementation of the pedagogical conditions in the process of training the foreign students of the preparatory faculty affects the subsequent choice of institution and specialty; indicates the availability for pre-study of professionally oriented disciplines in the pharmaceutical university. Thus, the results of pedagogical research indicate significant positive changes in the levels of readiness foreign students’ preparatory faculty for further education in universities and study professionally oriented disciplines.ukпедагогічні умовипідготовка іноземних студентівадаптаціяпрофесійно орієнтовані дисциплінирівні готовностірівні сформованостіpedagogical conditionstraining of foreign studentsadaptationprofessionally oriented disciplineslevels of availabilitylevels of formationДослідження впливу педагогічних умов на підготовку іноземних студентів до вивчення професійно орієнтованих дисциплін у вищому навчальному закладіThe Investigation of the Influence of Pedagogical Conditions for Training of Foreign Students to the Study of Professionally Oriented Disciplines in Higher Education InstitutionArticle