Boriak Oksana VolodymyrivnaБоряк Оксана ВолодимирівнаБутенко НаталіяButenko Nataliia2023-09-272023-09-272023Бутенко Н. Озокеритотерапія як допоміжний засіб впливу на психічне здоров’я осіб із інтелектуальними порушеннями [Текст] / Н. Бутенко ; науковий керівник О. Боряк // Корекційна та інклюзивна освіта очима молодих науковців: збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: С. М. Кондратюк, Ю. А. Бондаренко, Т. М. Дегтяренко та ін.] . – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023. – Вип. 11, т. 1. – С. 114–119.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/13849У статті визначено та обґрунтовано засоби впливу на психічне здоров’я осіб із інтелектуальними порушеннями. З’ясовано, що порушення психічного здоров’я – це збірне поняття, що охоплює психічні розлади, різні види психосоціальної інвалідності, а також інші психічні патологічні стани, пов’язані зі значним дистресом, функціональними порушеннями чи ризиком самоушкодження.Психічне здоров’я осіб із порушеннями інтелектуального розвитку є первинно порушеним, відповідно до структури порушення. Заходи щодо зміцнення психічного здоров’я та профілактики психічних розладів засновані на визначенні індивідуальних, соціальних та структурних детермінантів психічного здоров’я та вжиття заходів втручання з метою зниження ризиків, підвищення психічної стійкості та створення сприятливого для психічного здоров’я середовища. Втручання може бути спрямовано на окремих людей, конкретні групи населення чи цілі популяції. Зміцнення психічного здоров’я дітей та підлітків є ще одним пріоритетним завданням, яке може бути виконане за допомогою вжиття заходів політики та законодавчих заходів, які сприяють зміцненню та охороні психічного здоров’я та спрямовані на надання батькам та опікунам підтримки у забезпеченні уважного та поважного догляду за дітьми, реалізацію відповідних програм на базі шкільних установ та створення сприятливих та безпечних умов для дітей на рівні місцевих спільнот та в онлайн-просторі. Програми соціального та емоційного навчання на базі шкіл є одними з найефективніших стратегій зміцнення психічного здоров’я у країнах із будь-яким рівнем доходу.The article defines and substantiates the means of influencing the mental health of persons with intellectual disabilities. It was found that mental health disorder is a collective concept that covers mental disorders, various types of psychosocial disability, as well as other mental pathological conditions associated with significant distress, functional impairment or risk of self-harm. The mental health of persons with intellectual disabilities is primarily impaired, according to the structure of the disorder. Measures to promote mental health and prevent mental disorders are based on the identification of individual, social and structural determinants of mental health and the implementation of intervention measures to reduce risks, increase mental resilience and create an environment conducive to mental health. Interventions can target individuals, specific population groups, or entire populations. Promoting the mental health of children and adolescents is another priority that can be achieved through policy and legislative measures that promote and protect mental health and support parents and carers in providing attentive and respectful care. for children, the implementation of relevant programs based on school institutions and the creation of favorable and safe conditions for children at the level of loca communities and in the online space. School-based social and emotional learning programs are among the most effective strategies for promoting mental health in countries of all income levels.ukпсихічне здоров’ядетермінантизасоби впливуособи із інтелектуальними порушеннямиmental healthdeterminantsmeans of influencepersons with intellectual disabilitiesОзокеритотерапія як допоміжний засіб впливу на психічне здоров’я осіб із інтелектуальними порушеннямиOzokeritotherapy as an Auxiliary Means of Influence on the Mental Health of Persons with Intellectual Disabilities ViolationsArticle