Юрченко Артем ОлександровичYurchenko Artem OleksandrovychСеменіхіна Олена ВолодимирівнаSemenikhina Olena VolodymyrivnaШамоня Володимир ГригоровичShamonia Volodymyr HryhorovychУдовиченко Ольга МиколаївнаUdovychenko Olha Mykolaivna2018-12-062018-12-062018Studying the Software as a Necessary Training Component of a Modern Teachers Preparation (on Example of Study of Dynamic Mathematics Program) / O. Semenikhina, V. Shamonya, O. Udovychenko, A. Yurchenko // International scientific journal «Future Science: Youth Innovations Digest». – Jan Długosz University, 2018. – Volume 2, Issue 2. – P. 22–33.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/6087The article discusses the relevance of the study of subject-oriented software (mathematics, physics) by future teachers. The focus is on the requirement not only to know about specialized interactive software, but also to be able to organize an effective learning process with their use. The arguments for the organization of special courses for study of the dynamic mathematics software are the need to demonstrate the abilities of using modern mathematics software, knowledge of operating with various dynamic mathematics software for subsequent rational choice of the optimal tool, expanding of the circle of automatically solved problems, simplifying of mathematical objects modeling. This article briefly describes the program of special course "The Use of Computers in Mathematical Education": the aim of the course is clarified; basic knowledge and skills, which should be formed in the students upon completion of the study, are selected; the topics of the lectures and content of the laboratory practical work are disclosed. The authors describe their own experience of teaching of a course at the Sumy Makarenko State Pedagogical University, which is included in the curricula as variable course of math teacher preparation; in particular, the successive changes of the content of the course, due to constant and rapid development of IT, during all period of learning are described.У статті розглядається актуальність вивчення предметно орієнтованого програмного забезпечення у підготовці вчителя. Акцентується увага на вимозі не тільки мати уявлення про спеціалізовані інтерактивні програми, але і вміти організувати ефективний навчальний процес з їх використанням. Наводяться аргументи для організації спеціальних курсів з вивчення програм динамічної математики, серед яких: необхідність демонстрації принципових можливостей використання сучасних математичних комп'ютерних інструментів, знайомство з особливостями роботи різних програм динамічної математики для подальшого раціонального вибору оптимального інструменту, розширення кола автоматично розв'язуваних задач, спрощення моделювання математичних об'єктів. У статті коротко описана програма спецкурсу «Використання комп'ютера при вивченні математики»: уточнено мету курсу; виділено основні знання та вміння, які повинні бути сформовані у студентів після закінчення вивчення; наведено теми лекцій та короткий зміст лабораторного практикуму. Авторами описаний власний досвід викладання такого спецкурсу на базі Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка, який внесений в навчальні плани як варіативний курс планів підготовки вчителя математики, зокрема, описані послідовні зміни змісту спецкурсу, зважаючи на постійний і досить швидкий розвиток ІТ, протягом усього періоду навчання.enmathematics softwareteacher preparationa course of study of subject-oriented software (mathematics, physics)програми динамічної математикипідготовка вчителя математикиспецкурс по вивченню предметно орієнтованого програмного забезпеченняStudying the Software as a Necessary Training Component of a Modern Teachers Preparation (on Example of Study of Dynamic Mathematics Program)Спецкурс з вивчення програмного забезпечення предметного спрямування як необхідна компонента підготовки сучасного вчителя (на прикладі програм динамічної математики)Article