Хатіпова ІннаKhatipova Inna2021-10-072021-10-072021Хатіпова, І. Вправи як засіб оптимізації процесу розвитку фортепіанної техніки студентів музичних вищих навчальних закладів [Текст] / І. Хатіпова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – № 1 (105). – С. 343–444. – DOI: 10.24139/2312-5993/2021.01/434-444.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/11398У статті розкривається роль технічних вправ, що використовуються у фортепіанній педагогічній практиці музичних вишів. Автор спирається як на свої власні методичні установи, так і на досягнення свого викладача часів навчання в консерваторії – видатного піаніста та педагога, Заслуженого артиста України Віталія Васильовича Сєчкіна. Стаття розповідає про роботу над фортепіанною технікою в класі спеціального фортепіано. З цією метою аналізується методика вибору вправ та віртуозних етюдів, процес їх засвоєння та вдосконалення, прогнозування можливих результатів. Автор дає характеристику фортепіанним вправам різних авторів, які мали схожу мету, – розвиток швидкості пальців, вільне володіння виконавцем різними видами фактури, засвоєння тональностей. Пропонуються методичні рекомендації щодо оволодіння різними вправами, намічаються можливі шляхи подальшого розвитку технічного апарату студентів-піаністів.The present article expands on the role of piano exercises which have a great importance in the development of piano technique of students of music higher education institutions and are used extensively in the educational process. The study is based on the author’s personal experience and the achievements of the author’s conservatory teacher, Professor Vitaly V. Sechkin. The author also aims to characterize the work on piano technique in the special piano class in higher education institutions. In order to fulfil this objective, an analysis is made of the method of choosing piano exercise collections and virtuoso etudes, of the process of studying and mastering them, and of their expected benefits. Among the compilations of piano exercises reviewed in the article are collections by M. Long, A. Cortot, Ch. Hanon, J. Brahms, I. Ryabov, E. Timakin and others. A characterization of the role of exercises in the development of piano technique and analyses of exercise collections by various authors can be found in the articles, notes and monographic outlines by Ya. Milstein, A. Cortot, H. Neuhaus, N. Medtner etc. The role of exercises in the pedagogical practice of Professor V. Sechkin is described for the first time. The collections of piano exercises mentioned above are extremely various. The fact that many outstanding pianists of the past and present addressed the issue of piano exercises is itself indicative of their necessity in everyday individual work of students as well as in the pedagogical practice as a whole. The exercises by Ch.-L. Hanon are meant to ensure the development of finger fluency and independence. E. Timakin’s exercises are dedicated to the perfecting of long arpeggio playing technique. J. Brahms’ exercises assist in mastering the technique of double note playing and in developing polyphonic playing skills. The exercises by A. Cortot are intended to improve the articulation and the quality of pianistic apparatus in general. Methodological recommendations on mastering various types of exercises, as well as groupings of the exercises into complexes for a more productive learning, offered by V. Sechkin, are described. An illustrative repertoire list of virtuoso pieces preferred by the Professor is included, among which etudes by F. Chopin and F. Liszt are on the first places. The article also contains advice on further development of technical apparatus of piano students. It is concluded that playing piano exercises is an excellent way to streamline the education of young performers, and mastering specialized exercises fosters successful technical development of a pianist, allowing him/her to highlight the artistic content, the images and ideas of the piece performed.ukтехніка гри на фортепіановправафортепіанне мистецтвопедагогічна діяльністьпіаністичний апаратВіталій Васильович Сєчкінpiano techniqueexerciseart of piano playingpedagogic activitypianistic apparatusVitaly SechkinВправи як засіб оптимізації процесу розвитку фортепіанної техніки студентів музичних вищих навчальних закладівExercises as a Means of Optimizing the Process of the Piano Technique Development in Students of Music Higher Education InstitutionsArticle0000-0003-2745-797810.24139/2312-5993/2021.01/434-444