Коваленко Наталія ВолодимирівнаKovalenko Nataliia Volodymyrivna2024-04-042024-04-042023Коваленко Н. Сервісне навчання в громадах: досвід університетів Китаю [Текст] / Н. Коваленко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2023. – № 7 (131). – С. 314–327. – DOI: 10.24139/2312‐5993/2023.07/314‐327https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/14433У статті висвітлено результати дослідження особливостей впровадження сервісного навчання університетів Китаю, їх інтеграція в освітній процес університетів, підходи до визначення актуальної проблематики громад як майбутніх тем сервісного навчання. В дослідженні сервісне навчання (service‐learning) розглянуто як спільна ініціатива університетів (інших освітніх інституцій) та громади (громадських організацій, представників громади, професіоналів) що виходить з потреб громад, реалізується в рамках узгодженої позиції означених сторін та має цінну для громади послугу і інтегрована в освітній процес університетів. В статті визначені переваги та перепони впровадження сервісного навчання в університетській освіті Китаю.The leading task of the world's universities is education and science and they are actors of the communities development. University‐ community collaboration in service‐learning has the potential to effectively respond to community needs, student needs, and institutional priorities. Article objective: to conduct a comparative analysis of existing examples and trends in the development of service learning in Chinese universities and to implement important innovations in Ukrainian educational programs. Research methods: the analysis of successful practices of implementing service learning in China, which was based on the source database ‐ search results in scientific and scientific databases (WoS, Elsevier's Scopus, Google Scholar, National Library of Ukraine named after V.I. Vernadskyi). Research Results and conclusions: In the study, service‐learning is considered as a joint initiative of universities (other educational institutions) and the community (public organizations, community representatives, professionals) that arises from the needs of communities, is implemented within the framework of the agreed position of the parties and has a valuable service for the community and integrated into the educational process of universities. The article identifies the advantages and obstacles of implementing service learning in university education in China: service learning allows students to develop their professional and cultural identity and strengthens their civic activity; ensuring the application of theoretical knowledge in communities, in the context of the real environment. In the educational process of universities, teachers will receive an effective tool for systematic updating of the content of educational material, approbation of educational tasks, overcoming the gap between knowledge and practice. For the community, service training is a process of regional recovery and support, promotion of public goals. At the same time, researchers point to the difficulties of developing and implementing service learning: unification of the content of educational tasks; limited time and conditional stability of the community's request for services; significant preparatory work of the project team (scientists, practitioners, community representatives, education seekers, etc.) etc. Prospects for further research consist in the adaptation of research results into the practice of partnership cooperation of Ukrainian universities and communities.ukінтернаціоналізаціяякість вищої освітитретя місія університетусервіс‐навчаннястейкхолдеригромадянське навчаннягромадське залученняпартнерствоinternationalizationquality of higher educationthird mission of the universityservice‐learningpublic involvementpartnershipstakeholdersСервісне навчання в громадах: досвід університетів КитаюService Learning in Communities: Experience of China's Universities. Formulation of the ProblemArticle0000‐0003‐2854‐246110.24139/2312‐5993/2023.07/314‐327