Бойчук ІринаBoichuk IrynaБолух ВіраBolukh ViraМельник ОксанаMelnyk Oksana2021-09-292021-09-292021Бойчук, І. Статистична обробка даних педагогічних досліджень методом факторного аналізу та інтерпретація отриманих результатів [Текст] / І. Бойчук, В. Болух, О. Мельник // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – № 1 (105). – С. 3–16. – DOI: 10.24139/2312-5993/2021.01/003-016.https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/11353У статті обґрунтовано сутність та прикладне значення в педагогічних дослідженнях багатовимірного методу обробки статистичних даних – факторного аналізу. Наведено коротку історичну довідку про впровадження цього методу в гуманітарні науки, зокрема, педагогіку, подано класифікацію за рівнями; розглянуто математичну сутність факторного аналізу; основні етапи та особливості його проведення. Детально описано приклад застосування факторного аналізу за визначеними етапами для виявлення педагогічних умов професійної підготовки майбутніх фармацевтів. Доведено ефективність використання факторного аналізу для визначення педагогічних умов професійного становлення майбутніх фармацевтів. Перспективи наших досліджень полигають у подальшому аналізі та використанні інших математичних методів для доведення ефективності під час побудови педагогічних моделей.The essence and applied value in pedagogical research of a multidimensional method of statistical data processing – factor analysis is substantiated in the article. The method is regarded as a set of methods for identifying hypothetical factors, the purpose of which is to explain the correlation matrix of quantitative variables that are obtained experimentally. A brief historical background on the introduction of this method in the humanities, in particular, pedagogy, and classification by levels are given, as well as the mathematical essence of factor analysis, main stages and features of its holding are considered. The main objectives of factor analysis such as reduction in the number of variables, determination of the type of relationship between these variables (functional, correlation, etc.), as well as indirect evaluation of those features that are not subject to direct measurement are outlined. Emphasis is placed on the need to apply the method during pedagogical research at the following stages: 1) formation of research goals; 2) the choice of a set of features and objects; 3) construction of the initial factor structure; 4) making adjustments to the original factor structure depending on the objectives of the study; 5) identification of second-order factors (more general and meaningful categories of the studied phenomenon); 6) interpretation and use of results. An example of the application of factor analysis at certain stages to identify the pedagogical conditions of professional training of future pharmacists is described in detail. The graphic criterion of detection of such conditions is illustrated. According to the results of the study, the most important conditions of professional training of future pharmacists are identified: motivation of educational activity, organization of educational process, material and technical support, staffing of educational process, educational and methodological support, psychological readiness for the chosen profession, creation of professional environment, value-based attitude to professionalism, social origin, value-based orientations of the teaching staff, subject-subject interaction “teacher-student”, individualization and differentiation of education.ukматематично-статистичні методифакторний аналізпедагогічні дослідженняумови професійної підготовки майбутніх фармацевтівmathematical and statistical methodsfactor analysispedagogical researchconditions of professional training of future pharmacistsСтатистична обробка даних педагогічних досліджень методом факторного аналізу та інтерпретація отриманих результатівStatistical Processing of Pedagogical Research Data by a Method of the Factor Analysis and Interpretation of the Received ResultsArticle0000-0002-8161-06460000-0002-8167-17320000-0001-8804-431210.24139/2312-5993/2021.01/003-016