Чу ЇнChu Yin2023-09-252023-09-252021Чу Їн Транснаціональна вища освіта в Китаї: цільові пріоритети, нормативні та організаційні засади [Текст] / Чу Їн // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – № 8 (112). – С.263–278. – DOI: 10.24139/2312-5993/2021.08/263-278https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/13829У статті здійснено порівняльно-термінологічний аналіз поняттєвого апарату проблеми транснаціональної вищої освіти (TNHE): вища освіта, інтернаціоналізація вищої освіти, транснаціональна вища освіта. Показано спільні та відмінні риси у трактуванні означених понять у вітчизняній, європейській/міжнародній та китайській термінологічних традиціях. Визначено цільові пріоритети розвитку транснаціональної освіти в Китаї на національному, інституційному та особистісному рівнях у їх соціально-економічному, суспільно- політичному та академічному вимірах. Проаналізовано державні нормативні акти, що регламентують надання TNHE в Китаї починаючи з 2003 р. Окреслено організаційні засади транснаціональної вищої освіти в Китаї.The aim of the article is to characterize the key concepts of the study; target priorities, normative and organizational foundations of transnational higher education (TNHE) in China. To achieve this goal the methods of comparative-terminological analysis, analysis of causal relations, structural-logical analysis were used. The specifics of interpretation of the key research concepts (higher education, internationalization of higher education, transnational education) in Ukrainian, European/international and Chinese scientific and reference sources are revealed. It is shown that the existing differences are related to both terminological traditions and specific socio-economic, cultural and educational contexts of the implementation of the processes under investigation. The goals of TNHE development in China at the national, institutional and personal levels are characterized. It is noted that at all levels the tasks of increasing competitiveness are the most important: the competitiveness of the national economy, HEI, each specialist, that, in terms of building the knowledge society and economy, depends greatly on the quality of higher education. The state legal acts regulating the provision of TNHE in China since 2003 are analyzed. The organizational forms of transnational higher education in China are outlined. It is found that the existing forms of TNHE activities in the country include collaborative programs (give the possibility to obtain joint/double degrees) and collaborative institutions (International Branch Campus, joint universities). The dominant form of TNHE is collaborative programs. The most full-fledged forms of TNHE are the international branch campus and a joint university with a legally recognized head, who is usually the president of the joint institution and delegated by a Chinese partner.ukвища освітаінтернаціоналізація вищої освітитранснаціональна вища освітаКитайhigher educationinternationalization of higher educationtransnational higher educationChinaТранснаціональна вища освіта в Китаї: цільові пріоритети, нормативні та організаційні засадиTransnational Higher Education in China: Target Priorities, Regulatory and Organizational FoundationsArticle0000-0003-4976-755510.24139/2312-5993/2021.08/263-278